Osnova témat

  • Úvod

  • O kurzu

    Kurz představí teoretická východiska kvalitativní metodologie a prohloubí znalosti nutné k jejímu praktickému využívání. Nejprve bude představena kvalitativní metodologie sociologického výzkumu jako taková, včetně jejích epistemologických základů (sociální interpretativismus, sociální konstruktivismus a další). Dále budou podrobně představeny nejčastěji využívané metody v sociologii: tématická analýza, grounded theory (a její konstruktivistická verze), narativní (biografický) přístup a další metody. Seznámíme se s kvalitativními technikami sběru dat: biografickým rozhovorem, polostandardizovaným hloubkovým či problémově zaměřeným rozhovorem, ohniskovými skupinami ad., tak, aby byli schopni použít je ve vlastním výzkumu. Představíme si možnosti analýzy kvalitativních dat, včetně praktické ukázky využití programu Atlas. ti. Zaměříme se na možnosti využití kritérií validity a reliability, případně kredibility a transferability kvalitativního výzkumu. Budeme se zabývat etickými souvislostmi výzkumu. Prostor bude věnován diskusi nad problematickými situacemi a zkušenostmi účastníků se sběrem dat a jejich analýzou. Průběžně budeme pracovat na společném výzkumném projektu, na kterém si vše prakticky vyzkoušíme.

    Podmínkou splnění kurzu je:

    - prezentace vybrané kvalitativní studie (viz níže)

    - plnění a odevzdání průběžných úkolů

    - včetně práce na společném výzkumném projektu a prezentace jeho výsledků

    V říjnu začínáme dle rozvrhu.

  • Kvalitativní metodologie výzkumu v sociálních vědách.

    Obecné charakteristiky a principy kvalitativní metodologie. Srovnání s kvantitativní metodologií. Možnosti využití kvalitativní metodologie, možnosti kombinace s jinými metodami. Induktivní postup. Tradice kvalitativního výzkumu.

  • Epistemologie a z ní vyplývající přístupy.

    Sociální interpretativismus, filozofická hermeneutika, sociální konstruktivismus, postmodernismus, analytic bracketing, feministická standpoint teorie.

  • Přehled základních metod v kvalitativním výzkumu. Tematická analýza.

    Přehled základních přístupů:

    Tématická analýza, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza, biografická metoda, etnografie. Vizuální výzkum.

  • Metoda Grounded Theory

  • Biografické a narativní metody

  • Etnografie, participativní metody, vizuální výzkum a další

  • Sběr dat, rozhovor

    Fáze výzkumu. Technika rozhovoru v zakotvené teorii. Způsoby dotazování. Rozumějící rozhovor. Vzájemné vytváření vědění poznávajícího i poznávaného, angažovanost výzkumníka, empatie. Proces konstruování reality v průběhu rozhovoru, konstrukce identity.

  • Analýza dat

    Simultánní sběr a analýza dat, kódování dat ve dvou krocích, komparativní metody, psaní poznámek – memos, sampling – výběr vzorku. Vytváření teorie.

  • Software pro analýzu kvalitativních dat

    Program Atlas.ti.

    Zde stručný úvod:

  • Kritéria dobrého kvalitativního výzkumu.

    Validita, reliabilita. Kredibilita, transferabilita. Triangulace.

  • Etické souvislosti výzkumu.

     Zajištění anonymity, informovaný souhlas, archivace dat.

  • Publikování výsledků kvalitativního výzkumu.

    Výzkumná zpráva, odborný článek v časopise.

    • Tento úkol je zároveň závěrečnou prací. Vaším úkolem je provést kódování připravených kvalitativních dat a provést analýzu, tj. pokusit se odpovědět na výzkumnou otázku, kterou jste si stanovili. Výsledná práce bude mít charakter ptt. (nebo jiné) prezentace. Možná je práce ve skupinách.

      Prezentace bude mít 6-10 slidů, ke kterým budou připojené poznámky (tj. to, co budete při prezentaci říkat. Měla by mít přibližně následující strukturu: Na 1. slidu bude kontext, případně i nějaké teoretické ukotvení. Na 2. slidu bude představená metoda sběru dat i analýzy, popis vzorku, reflexe vlastní pozice a etických souvislostí daného výzkumu. 3-5. slide budou věnované výsledkům analýzy, ideálně strukturované podle témat, která jste v datech objevili. Poslední 1-2 slidy budou obsahovat diskusi vašich zjištění a závěry, případně odkazy na použitou literaturu. Prezentace by měla být cca na 10 minut.