Didaktika literární výchovy PB.MS/3 OB7304318
Osnova sekce
-
-
Tipy na inspirativní knihy
•recenze knih a náměty na práci s nimi v časopise Tvořivá dramatika (https://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html, rubrika Nahlédnutí do nových knih pro děti a mládež•Časopis Kritická gramotnost: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost•v projektu Celé Česko čte dětem (http://celeceskoctedetem.cz/recenze-knih/clanek-226) -
Tipy na aktivity na rozvoj čtenářství:
Časopis Kritické listy a Kritické lístky (http://www.kritickemysleni.cz/inspirace.php )
Časopis Kritická gramotnost (https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost)
Školní čtenářské kluby - lekce (http://new.ctenarskekluby.cz/co-nabizime/lekce)
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
-
Tipy na aktivity na rozvoj čtenářství
BLÁHOVÁ, Krista, Libuše HONZOVÁ, Jitka MÍČKOVÁ a Ivana VALTROVÁ. Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů. Praha: Raabe, [2016]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-275-2.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
HAVLÍNOVÁ, Hana. Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Ilustrovala Helena STRÁNSKÁ, ilustrovala Eliška HAVLÍNOVÁ. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0743-8.
MÍČKOVÁ, Jitka. Cesta do pohádky: literárně-dramatické projekty pro MŠ. Ilustrovala Zdeňka VOŠTOVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1432-8.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
SVOBODOVÁ, Eva, Alena VÁCHOVÁ a Miluše VÍTEČKOVÁ. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Ilustrovala Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.
ŠPIROCHOVÁ, Lenka a Hana H. VATALOVÁ. Knihrátky s Dvojpohádkou. Praha: Raabe, [2019]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-420-6.
ŠPIROCHOVÁ, Lenka a Hana H. VATALOVÁ. Knihrátky s Námořnickou pohádkou. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-379-7.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
WILDOVÁ, R., VYKOUKALOVÁ, Věra, RYBÁROVÁ, Eva, RONKOVÁ, Jolana, HARAZINOVÁ, Radka. Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií, Praha: PedF UK, 2019. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2020/01/Publikace-ctenarske-strategie_print.pdf
Doporučit lze i vybrané knihy nakladatelství Rubico, např. Pohádky a bajky k povídání, Báje a pověsti k povídání, Pohádky k povídání, Obrázkové čtení.
Příklady konkrétních lekcí nalezneme i v závěrečných pracích studentů[1] a volně dostupné na webových stránkách, které jsou zárukou kvality:
- Čtenářské kluby – lekce s knihami pro mateřskou školu: http://new.ctenarskekluby.cz/co-nabizime/lekce
- Zlatá stuha: metodické listy ke stažení (je třeba vybírat knihy pro předškolní děti a nápady přizpůsobit nečtenářům: http://www.zlatastuha.cz/pro-skoly)
- Časopis Kritická gramotnost: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
[1] Jako příklad uvádíme závěrečné práce vedené V. Laufkovou: Veihandová Anna. Možnosti rozvoje čtenářských strategií předvídání a vizualizace v mateřské škole (http://hdl.handle.net/20.500.11956/100734); Sedláčková Dominika. Způsob zprostředkování problematiky jinakosti v mateřské škole metodou práce s knihou (http://hdl.handle.net/20.500.11956/101704); Tylšová Květa. Knihy nakladatelství Běžíliška a jejich využití k rozvoji čtenářství u dětí předškolního věku (http://hdl.handle.net/20.500.11956/100733); Richterová Kristýna. Práce s ilustrací v mateřské škole jako podpora porozumění předčítanému textu (http://hdl.handle.net/20.500.11956/106311); Waldaufová, Petra. Čtenářské kostky a jejich role v rozvoji čtenářské pregramotnosti (http://hdl.handle.net/20.500.11956/102168); Sedláčková Magdaléna. Dílna čtení v mateřské škole jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti (http://hdl.handle.net/20.500.11956/75550); Dudková Dominika. Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek (http://hdl.handle.net/20.500.11956/74967).
-
-
Miniúkol: Reflexní karty, Zubr si hledá hnízdo