Osnova témat

  • Úvod

  • Základní informace o předmětu

    Vážení a milí studenti, níže naleznete bližší informace o povaze a průběhu oborově laděné orientační praxe pro studenty ZSV. Tato orientační praxe je primárně určena studentům ZSV, nicméně přihlásit se na ni mohou i neoboroví studenti - v případě převisu poptávky však oboroví studenti dostanou přednost.

    Ačkoli je předmět v rozvrhu vypsán jako pravidelný, ne všechna setkání pravidelného rozvrhu se uskuteční. Vlastním jádrem plnění tohoto předmětu jsou exkurze v různých zařízení souvisejících s výchovou, výukou a péčí o dítě.

    Tyto exkurze jsou v průběhu semestru avizovány cca 2 -3 týdny před jejich konáním a probíhají nepravidelně, v různé dny a časy – s tímto prosím musíte počítat, pokud se přihlašujete do této paralelky. Vlastní exkurze budou plánovány dle domluvy se studujícími a navštívenou organizací variabilně tak, aby se příliš neopakovala stejná časová okna.

    Studující se povinně přihlašují do moodlu, kam též odevzdávají závěrečné portfolio, doporučuji přihlásit do teamu v MS Teams (fakultní instalace),  a to prostřednictvím kódu: egnulwf . Prostředí teamu v MS Temas bude využíváno spíše fakultativně; zatím (pokud nenastane distanční výuka) není přihlášení povinné.

    Adresa moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6184

    Heslo pro přihlášení sebe sama do kurzu v moodlu: praxe .

    První schůzka proběhne dle rozvrhu, - 12.10.2022 St 16:15 - 17:45 v R010B, případně v jiné učebně, pokud bychom se do této učebny nevešli.

    Oborově upřesněná anotace: V průběhu semestru studenti navštíví vybrané školy, instituce a zařízení pracující s dětmi a mládeží. Formou společných exkurzí se seznamují s reálnými podmínkami vybraných zařízení. K nejčastějším destinacím patřívá pedagogicko-psychologická poradna, diagnostický ústav a středisko výchovné péče, obecně prospěšná společnost pečující o mládež, škola při nemocnici, soukromá střední škola, alternativní škola či specificky zaměřená škola, muzeum nebo galerie s výchovně-vzdělávacím programem apod. Je třeba zdůraznit, že tento předmět nemá pevný rozvrh a že termíny plánovaných exkurzí se studenti mohou dozvídat těsněji než slíbené tři týdny; termíny se totiž mohou měnit s ohledem na neočekáváné komplikace vyplívající ze situace na pracovišti, jež má být navštíveno. Před exkurzemi doporučuji bedlivě sledovat emailovou schránku kvůli případným změnám. Taktéž je třeba počítat s případnou potřebou platby vstupného. Žádám studenty přihlášené k plnění předmětu, aby co nejdříve vyplnili následující elektronický formulář zjišťující jejich očekávání a možnosti: https://forms.gle/nYt2Bs1cdUH3NwDP9 .

    Cílem předmětu je rozšířit studentům odborný obzor nabytím zkušenosti s různými oblastmi vzdělávání a péče o děti a mládež. Důraz je kladen na pestrost a výchovný a vzdělávací význam volených míst orientační praxe.

    Prameny informací: Přestože pedagogické orientační praxe jsou zaměřeny především na bezprostřední kontakt s typem dané praxe a za hlavní zdroj informací lze považovat otevřený dialog se zástupci jednotlivých pracovišť, je třeba se dobře zorientovat s informacemi, jež jednotlivá pracoviště poskytují (např. prostřednictvím webových stránek), případně dohledat v databázích konkrétní prameny, které se k těmto pracovištím - či jejich typům - vztahují. 

    Obvyklý průběh praxe: Nepravidelná výuka pedagogické orientační praxe se sestává z šesti/sedmi setkání. První informativní setkání se odehrávajíí v prostorách pedagogická fakulty, ke čtyřem či pěti setkáním (exkurzím) dochází na místech orientační pedagogické praxe, tedy ve vzdělávacích, poradenských a podpůrných institucích – školách, ústavech, poradnách, galeriích, muzeích, neziskových organizacích apod. Zde se studenti seznamují s průběhem, podmínkami a specifiky praxe daných pracovišť. Jednotlivé exkurze budou probíhat podle dohody se studenty – časová náročnost bude většinou odpovídat přibližně jednomu dopoledni, v případě výjezdu na vzdálenější destinaci je třeba počítat s delším časovým průběhem. 

    Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je

    • účast na čtyřech exkurzích ,
    • individuální příprava před každou exkurzí,
    • aktivní účast na zadaných úkolech,
    • vypracování portfolia (v minimální podobě pouze zpráv z exkurzí)
    • kolokviální evaluace praxe k níž dochází po poslední exkurzi.

    Studentské porfolio, jež se sestává především ze zpráv z exkurzí (viz ukázka odevzdaných portfolií), odevzdává student elektronicky na adresu vyučujícího do tří týdnů od započetí zkouškového období.

    V případě odůvodněné neúčasti na exkurzi se může student/ka domluvit s vyučujícím na náhradním plnění exkurze, např. samostatném náslechu výuky, návštěvě vhodné instituce či absolvování relevantní akrediované vzdělávací akce (např. konference, dílna, školení apod.) To však platí maximálně pro nahrazení dvou exkurzí.

  • 1a Teorie - Vedení profesního portfolia

  • 1b Teorie - Oborová didaktika VkO a OSVZ

  • 1c Teorie a praxe: Základní uvedení do souvislostí

  • 1d Teorie - Problematika hodnocení výuky - hospitace

  • 2a Odborné pedagogické prostření

  • 2b Doporučené digitální destinace praxí

  • Speciální školství a inkluze

  • Zprávy z exkurzí

  • Evaluace předmětu

  • Téma pro budoucí projekty: Osobnost učitele, vztah a pomáhající profese

  • Téma pro budoucí projekty:Problematika škol při nemocnici

  • Téma pro budoucí projekty:Pedagogicko-psychologické poradenství