Osnova témat

  • Úvod

  • 1. 3. Kvantitativní a kvalitativní metody?

  • 8. 3. Kvantiativní a kvalitativní metody?/ Mixed-methods

  • 15. 3 Hosti BRIZOLIT

  • 22.3. Status výzkumu založeného na obrazech

    • Tentokrát bude úkol možné odevzdat až do úterní půlnoci, neboť se jedná o dvoufázový experimentální úkol (a zároveň jej zadávám později). Cílem tohoto úkolu je rozvoj vizuální imaginace, o čemž se více pobavíme na příští hodině. Vaším úkolem bude zvolit si téma, které vás zajímá (př. gentrifikace, sociální nerovnost apod.) a vyfotit 1-3 fotografií a ty následně popsat. Co by měl soubor obsahovat:

      1) název vybraného téma

      2) fotografie

      3) proč jsem vyfotil/a danou fotografii (nezapomeňte, že se můžete vyjářit k obsahu i formě)

      4) kontext v jakém jsem ji vyfotil/a

      5) co je předmětem fotografie 

      Jako vždy není nutné psát dlouhé slohy.

      * pokud budete posílat více fotografií, vyberte si jednu o které budete primárně psát (zbylé budou fungovat spíše jako dokreslení kontextu)

  • 29.3. Terezie Lokšová (FSS MU): Actor network theory

    Actor-network theory: citlivost vůči vztahovosti, různorodosti a nejistotám

    Představení přístupu vycházejícího z konstruktivistické tradice a ze studií vědy a technologií. Budeme se bavit o sociologickém vysvětlování, symetrii, následování aktérů, různorodosti, interakcích a performativitě. V jádru těchto témat, potažmo metodologického přístupu, jsou otázky etiky a diplomacie: jak s lidmi dobře mluvit o tom, na čem jim záleží? 

  • 5.4. Vizuální techniky

  • 12.4. Jana Kočková (FSS MU): Go along

    Hlavním tématem semináře je vybraná metoda ze spektra metod senzorické etnografie: Go-along. Go-along je forma hloubkového kvalitativního dotazování, které je prováděno výzkumníkem doprovázeným komunikačním partnerem na vycházce v jeho známém prostředí. Během go-along rozhovoru jsou výzkumník i participant aktivními účastníky v prostoru, používají svá těla, své smysly, rekvizity, komunikují spolu i s okolím, vypráví příběhy a předávají si své zkušenosti. Go-along současně využívá silných stránek pozorování a rozhovoru. Jaká data tedy můžeme díky go-along získat? Na semináři si ukážeme konkrétní příklady využití metody a zamyslíme se i nad jejími limity a nedostatky.

  • 19.4. Duo etnografů z Frankfurtu: Kolaborativní etnografie

    V této hodině budeme diskutovat kolaborativní módy práce v sociologii. Zde je malá upoutávka od kolegů na příští hodinu. Přečtěte si prosím na příští hodinu text, který je spíše oddychovou četbou a buďte připraveni ho diskutovat.

    "In this session we will deal with research that is said to be ‘collaborative’ and with the role of ‘collaboration’ within the research process. Rather than considering these collaborations as more objective than the kind of research a single individual performs we will try to engage with it as a more reflexive approach towards the many relationships that appear during the research process. In this regard we will talk about a working paper from the CRESC Encounters Collaborative that takes this approach explicitly into account. In the session we can think about and discuss the different notions of ‘collaboration’ and ‘the collaborative’ that are being raised. Each story in the paper is a reflection upon the experiences with former research projects from the authors. Following from this we could also reflect upon collaborative aspects of our own research projects, point out the messiness of social research and how the focus on collaborative moments – if at all – blurs disciplinary and knowledge boundaries."

  • 26.4. Multisensorický přístup

  • 3.5. "Evidence based policy"

  • 10. 5. "Evidence-based policy"

  • 17.5. Závěrečná hodina

  • Téma 13

  • Téma 14