Aperçu des sections

  • Podmínky k zápočtu

    Aktivní účast v semináři, průběžné plnění cvičení a vypracování závěrečné práce v rozsahu 10 normostran v odpovídající kvalitě, formě a termínu. (Práce může být navrácena k přepracování nejvýše třikrát.)

    První termín pro předložení práce je nejpozději do konce zkouškového období následujícího bezprostředně po zimním semestru, tedy do 16. 2. 2018 (pokud studující v tomto termínu práci neodevzdá, automaticky se mu počítá první pokus jako neúspěšný). Nejzazší termín pro odevzdání práce je bez výjimky 1. 9. 2018.

    Téma závěrečné práce si volí každý studující sám dle svých preferencí; je doporučeno, aby bylo shodné s tématem jeho diplomové práce (v takovém případě není třeba jej předem konzultovat), aby tedy text závěrečné práce byl snadno uplatnitelný v diplomové práci, avšak není to podmínkou.

  • Charakteristika závěrečné práce

    Studující předkládá jako svoji závěrečnou práci právě jednu klíčovou komplexní teoretickou kapitolu o rozsahu 10 normostran ve formě jako by byla součástí jeho diplomové práce. Vědomě a uvážene v ní využívá všech dostupných a relevantních prostředků charakteristikých pro současný odborný styl v humanitních vědách, dodržuje metodická doporučení stanovená FF UK pro závěrečné práce, řádně cituje v harvardském stylu a na závěr práce připojuje uspořádaný seznam použitých zdrojů (zdroje se nepočítají do předepsaného rozsahu práce).

  • Reflexe vlastní bakalářské práce

    Úkol: Vypracujete kritickou reflexi svojí bakalářské práce. Vaším úkolem je podívat se s odstupem na (pravděpodobně) první velkou akademickou práci, kterou jste zpracovávali, kriticky zhodnotit své úsilí do ní vložené a zároveň poskytnout jinému spolustudujícímu upřímný obraz toho, jak se vám podařilo s tímto úkolem vypořádat. (Vaše odpovědi budou náhodně napárovány s jiným studujícím.)

    Termín: pátek 27. 10. 2017

    Vypracování: https://goo.gl/forms/bVbo509796GSM0g92

  • Náležitosti diplomové práce

    Úkol: Víte jaké jsou náležitosti pro diplomové práce na FF UK? A kde najdete relevantní informace? Cílem tohoto jednoduchého kvízu je ověřit, že víté, jaké náležitosti musí práce splňovat, a kde potřebné informace najdete. Při vypracování svých odpovědí využijte všechny vám dostupné zdroje.

    Termín: pátek 3. 11. 2017

    Vypracování: https://goo.gl/forms/tmoulswMNFinIgBf1

  • Jazyk a styl

    Úkol: Zhlédněte toto krátké video (25M;

    ) se základním teoretickým výkladem o jazyce, českém odborném diskurzu a stylu, a následně v odborném recenzovaném článku (viz bibliografický odkaz níže) vyhledejte celkem tři různé příklady projevu odborného stylu, které sami na základě svých znalostí a zkušeností dokážete stručně vysvětlit a doložit vlastním použitím v textu.

    KUDELOVÁ, Monika, 2017. Život a práce horníků: Didaktické přístupy tří hornických míst paměti v edukaci. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. (1/2017), s. 28-37. DOI: 10.1515/mmvp-2017-0022. ISSN 1803-0386. Dostupné také z: http://emuzeum.cz/aktualni-cislo

    Vzorový příklad

    Autorka v článku používá citací, které označuje uvozovkami, zvýrazňuje kurzívou a odkaz na zdroj vkládá přímo do průběžných poznámek; viz úryvek z básně Petra Bezruče, kterým je text uvozen, a ke kterému je připojena poznámka č. 1 na s. 28.

    Termín: pátek 10. 11. 2017

    Vypracování: zaslat v těle e-mailu

    Odpovědi: https://goo.gl/zphrRX

  • Základy psaní odborného textu

    Psaní odborného textu pro vás není aktivitou novou, prakticky všechny práce, které jste během svého studia na vysoké škole napsali (či proslovili), byly v odborném stylu, nebo alespoň vykazovaly některé významné projevy, tak jak jste je rozpoznávali v předcházejícím úkolu. [Většině z vás to šlo velice dobře, největší překážkou se pro několik z vás stala vlastní nepozornost, když jste si přečetli nesprávný článek. Skutečným nedostatkem tak ve výsledku byl jedině neobratný popis správně rozpoznaného projevu či absence vlastního užití v textu.] Významný rozdíl, jakým se od sebe vámi dříve vytvořené odborné texty mohly lišit, byla ovšem míra jejich formální sevřenosti; neb ta je relativně úzce spjata s žánrem nebo chtece-li zadaným slohovým útvarem (vědecké pojednání, výklad, odborný referát, recenze, učební text, popularizační výklad, praktický odborný popis, přednáška atd.).

    Co pro vás ovšem být nové může, v závislosti na vašich dalších odborných aktivitách, je systematický přístup k tvorbě odborného textu, který plní vámi předem jasně definovaný cíl, je promyšleně strukturován a u kterého dokážete na úrovni základních jednotek odpovědět nejen na otázku, proč je čtenáři předkládán daný obsah, ale také proč je mu předkládán právě na daném místě a právě v dané formě.

    Základní jednotkou je z hlediska textu výpověď a ačkoliv výpověď může být sama o sobě úplným komunikátem, obvykle spolu s jinými výpověďmi komunikát jen spoluvytváří. Výpověď je elementární komunikační jednotka mající nějakou komunikační funkci, která mívá nejčastěji mluvnickou formu věty. Na úrovni vaší závěrečné diplomové práce je s ohledem na její rozsah za základní jednotku obvykle považován odstavec.

    Před tím, než se pustíte do níže zadaného úkolu, doporučuji, abyste se ještě na chvíli vrátili k úkolu předcházejícímu, pročetli si příklady projevů odborného stylu (https://goo.gl/zphrRX), které jste v článku Moniky Kudelové nalezli, a věnovali chvíli zamyšlení, jak k tvorbě textu můžete přistoupit systematicky?

    Úkol: Zhlédněte video (14M; Suzanne Talhouk: Don't kill your language).

    More and more, English is a global language; speaking it is perceived as a sign of being modern. But — what do we lose when we leave behind our mother tongues? Suzanne Talhouk makes an impassioned case to love your own language, and to cherish what it can express that no other language can.

    A vypracujte v návaznosti na něj referát, ve kterém shrnete klíčové myšlenky (obsah) zaznamenané přednášky. Referát strukturujte do maximálně pěti odstavců, jeho délka by neměla být více než jedna normostrana (tj. 1800 znaků), a měl by mít také odpovídající výstižný název.

     

    Termín: pátek 17. 11. 2017

    Vypracování: řešení uložit do některého z běžně editovatelných formátů (DOC, DOCX, RTF, ODT), soubor pojmenovat "prijmeni_tema4" a zaslat e-mailem

  • Členění textu v odborném stylu

    Úkol: Zhlédněte toto krátké video (23M;

    ) se základním teoretickým výkladem o členění textu v odborném stylu a následně si stáhněte připravený odborný cvičební text (DOCX; https://goo.gl/QmPPxm), ze kterého bylo členění odebráno; vaším úkolem je text s pomocí informací vysvětlených ve videu vhodným způsobem rozčlenit, pozornost věnujte především členění na odstavce.

    Termín: pátek 1. 12. 2017

    Vypracování: pracujte přímo s dokumentem, který si stáhnete; soubor následně přejmenujte do tvaru "prijmeni_tema5" a zašlete e-mailem

  • Spisovná čeština a rozvrstvení slovní zásoby

    Úkol: Zhlédněte toto krátké video (18M;

    ) se základním teoretickým výkladem o rozvrstvení slovní zásoby v českém jazyce a zamyslete se nad klíčovými odbornými termíny, které se vztahují k tématu vaší diplomové práce (či obecněji k některé vám blízké oblasti studijního oboru), následně vyberte prosím tři, které vysvětlíte tak, jako byste je vysvětlili ve svojí závěrečné práci. Pozornost prosím věnujte jak výběru termínů, tak volbě výrazových prostředků, které použijete.

    Níže uvádím dva příklady, první je z diplomové práce, druhý ze slovníčku monografie (ponechávám jej v originálním anglickém znění).

    Příklad č. 1

    Autoregulace procesu učení

    Autoregulace učení je proces, kdy student aktivuje své poznávací schopnosti, aby byly systematicky orientovány na dosažení osobních cílů. Tím, že si student nastaví osobní cíle, zároveň si vytváří i zpětnou vazbu, skrze kterou může zkoumat efektivnost a fungování těchto cílů.

    Příklad č. 2

    Citizen Science

    A situation where people without formal credentials take part in scientific research. Some citizen science projects contain participation by nonscientists in simple tasks like observation and data entry, while other projects involve nonprofessionals in research design, analysis and disemination.

    Termín: pátek 8. 12. 2017

    Vypracování: řešení uložit do některého z běžně editovatelných formátů (DOC, DOCX, RTF, ODT), soubor pojmenovat "prijmeni_tema6" a zaslat e-mailem

  • Vizuální organizéry pro výstavbu textu

  • Krátké formy vyjadřování

    Toto téma nemá povinný úkol, zhlédněte však prosím krátké video (9M;

    ) s teoretickým výkladem a několika praktickými doporučeními; v dalším tématu na informace v něm uvedené navážeme.

  • Metatextové útvary v odborném stylu

    Úkol: Zhlédněte toto krátké video (13M;

    ) se základním teoretickým výkladem o metatextových útvarech v odborném stylu, přečtěte si tento vybraný článek z Guardianu (https://www.theguardian.com/society/2017/may/23/number-university-dropouts-due-to-mental-health-problems-trebles) a následně na něho vypracujte abstrakt v českém jazyce, pokuste se přitom respektovat zákonitosti tohoto útvaru a efektivně využijte krátkých forem vyjadřování.

    Termín: pátek 5. 1. 2018

    Vypracování: řešení uložit do některého z běžně editovatelných formátů (DOC, DOCX, RTF, ODT), soubor pojmenovat "prijmeni_tema9" a zaslat e-mailem

  • Zapojování citací a parafrází do hlavního textu

    Úkol: Zhlédněte toto krátké video (16M;

    ) se základním teoretickým výkladem a doporučeními k zapojování citací a parafrází do hlavního textu, stáhněte si soubor PDF (https://goo.gl/b36E7v) s ukázkami zapojování citací a parafrází do hlavního textu, prostudujte si skutečné vzorové příklady v něm uvedené a pokud kterémukoliv z nich neporozumíte, zeptejte se na něho (k identifikaci příkladu využijte čísla řádků, která jsou za tímto účelem uvedena vlevo).

    Termín: pátek 5. 1. 2018

    Vypracování: cvičení je považováno za splněné, ať už studující vznese nějaký dotaz či nikoliv, jelikož předmětnou dovednost by studující díky úspěšně obhájené bakalářské práci měli ovládat na takové úrovni, že ji není zapotřebí testovat, pouze připomínat a prohlubovat důkladným studiem příkladů

  • Pusťte se do práce!

    Závěrečné téma tohoto semináře je tématem bonusovým a vychází z toho, co mi sdělili vaši kolegové a kolegyně v předcházejících letech ve studentském hodnocení. Zhlédněte krátké video (23M;

    ) a prosím zapojte se do studentského hodnocení výuky (http://hodnoceni.ff.cuni.cz/), které probíhá do soboty 3. února.

    Uvítám samozřejmě jakoukoliv vaši zpětnou vazbu!