Osnova sekce

  • Psaní odborného textu pro vás není aktivitou novou, prakticky všechny práce, které jste během svého studia na vysoké škole napsali (či proslovili), byly v odborném stylu, nebo alespoň vykazovaly některé významné projevy, tak jak jste je rozpoznávali v předcházejícím úkolu. [Většině z vás to šlo velice dobře, největší překážkou se pro několik z vás stala vlastní nepozornost, když jste si přečetli nesprávný článek. Skutečným nedostatkem tak ve výsledku byl jedině neobratný popis správně rozpoznaného projevu či absence vlastního užití v textu.] Významný rozdíl, jakým se od sebe vámi dříve vytvořené odborné texty mohly lišit, byla ovšem míra jejich formální sevřenosti; neb ta je relativně úzce spjata s žánrem nebo chtece-li zadaným slohovým útvarem (vědecké pojednání, výklad, odborný referát, recenze, učební text, popularizační výklad, praktický odborný popis, přednáška atd.).

    Co pro vás ovšem být nové může, v závislosti na vašich dalších odborných aktivitách, je systematický přístup k tvorbě odborného textu, který plní vámi předem jasně definovaný cíl, je promyšleně strukturován a u kterého dokážete na úrovni základních jednotek odpovědět nejen na otázku, proč je čtenáři předkládán daný obsah, ale také proč je mu předkládán právě na daném místě a právě v dané formě.

    Základní jednotkou je z hlediska textu výpověď a ačkoliv výpověď může být sama o sobě úplným komunikátem, obvykle spolu s jinými výpověďmi komunikát jen spoluvytváří. Výpověď je elementární komunikační jednotka mající nějakou komunikační funkci, která mívá nejčastěji mluvnickou formu věty. Na úrovni vaší závěrečné diplomové práce je s ohledem na její rozsah za základní jednotku obvykle považován odstavec.

    Před tím, než se pustíte do níže zadaného úkolu, doporučuji, abyste se ještě na chvíli vrátili k úkolu předcházejícímu, pročetli si příklady projevů odborného stylu (https://goo.gl/zphrRX), které jste v článku Moniky Kudelové nalezli, a věnovali chvíli zamyšlení, jak k tvorbě textu můžete přistoupit systematicky?

    Úkol: Zhlédněte video (14M; Suzanne Talhouk: Don't kill your language).

    More and more, English is a global language; speaking it is perceived as a sign of being modern. But — what do we lose when we leave behind our mother tongues? Suzanne Talhouk makes an impassioned case to love your own language, and to cherish what it can express that no other language can.

    A vypracujte v návaznosti na něj referát, ve kterém shrnete klíčové myšlenky (obsah) zaznamenané přednášky. Referát strukturujte do maximálně pěti odstavců, jeho délka by neměla být více než jedna normostrana (tj. 1800 znaků), a měl by mít také odpovídající výstižný název.

     

    Termín: pátek 17. 11. 2017

    Vypracování: řešení uložit do některého z běžně editovatelných formátů (DOC, DOCX, RTF, ODT), soubor pojmenovat "prijmeni_tema4" a zaslat e-mailem