Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání LS 2021
Section outline
-
I. Teoretické znalosti
- Proměny přírodovědného vzdělávání – historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
- Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
- Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
- Behaviorismus a metoda programovaného učení.
- Strukturalismus.
- Konstruktivismus.
- Konektivismus.
- Vztah dětí k přírodě – přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
- Odcizení přírodě a „zelené“ terapie.
- Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
- Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
- Všemi smysly – jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
- Dobré otázky.
- Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
- Narativní metoda.
- Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
- Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
- Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
- Zakládání sbírek v MŠ.
- AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
-
-
-
Jedná se o amatérský videozáznam pořízený na přednášce. Délka je cca 6 min.
-
Jedná se o amatérské video pořízené na přednášce.
-
Amatérská videopřednáška nahraná 13.4.2020 (koronavirová distanční výuka)
-
ančaříková, K. (2021). Využití živých organismů pro realizaci EVVO a podporu přírodovědné gramotnosti [Video file]. Dostupné na
. -
Jančaříková, K. (2021). "Dobré" otázky (videopřednáška). Dostupné na
-
-
Přírodovědná inteligence je osmou inteligencí ...
-
Stáhněte si a vyplňte s dvěma dětmi či žáky
-
PP představuje nejpoužívanější z nich: Badatelskou metodu
-
Narativní metoda
-
Citace JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Příběh jako zdroj inspirace i povzbuzení : Úvod do environmentální naratologie. [Storytelling and how stories could inspire and encourage us: Introduction to Environmental Narratology.] In Dlouhá, J. a kol.: Vědění a participace. Teoretická východiska environmentálního vzdělání. Praha : Karolinum, 2009. 227 str.. Praha : Karolinum, 2009. s. 178-186. ISBN 978-80-246-1656-8.
-
Dobré otázky vycházejí z didaktiky matematiky
-
-
ančaříková, K. (2021). Využití živých organismů pro realizaci EVVO a podporu přírodovědné gramotnosti [Video file]. Dostupné na
.
-
-
Text je z knihy Jančaříková (2019) Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání
-
Článek z časopisu Poradce ředitelky mateřské školy (s laskavým svolením šéfredaktorky)
-
Citace: Jančaříková, K. Problémy generace Z a alfa spojené s fenoménem odcizování člověka přírodě. Speciální pedagogika č.2, 1/8/2016. Str. 131-144. ISSN 1211-2720.
-
Amatérská videopřednáška cca 60 min
-
Jančaříková, K. (2020) Zakládáme přírodovědnou sbírku. Poradce ředitelky mateřské školy. IX.5. květen, 2020. ISSN 1804-9745