Osnova týdnů

  • Úvod

    Vítáme vás v předmětu Úvod do pedagogické psychologie (OPBP3Q409A) a Pedagogická psychologie I (OPBP1Q120A).

    Předmět má za cíl uvést studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Seznámení s předmětem, tématickým polem a metodami pedagogické psychologie a jejich vývojem má poskytnout základní pojmy a usnadnit osvojení různých paradigmat přístupu k edukačním jevům.

    Kurz pokrývá základní témata uvádějící do poznatků pedagogické psychologie. Je strukturován do čtyř tematických bloků (viz níže). V každém bloku proběhnou dvě přednášky a jeden seminář, jehož účelem je shrnout, komparovat, aplikovat a diskutovat poznatky z přednášek. Na seminář se studenti připraví četbou doporučených textů (viz seznam).

    Ukončení předmětu

    Předmět je ukončen zkouškou. K jejímu získání jsou nutné následující podmínky:

    1. Účast na setkáních (tolerovány jsou dvě absence)
    2. Vypracování eseje „Jak by mělo vypadat školní vzdělávání – moje představy a jejich argumentace“ a jeho závěrečná reflexe
    3. Ústní zkouška pokrývající témata předmětu

    Podmínka 2) bude považována za splněnou nejen odevzdáním vstupního eseje, ale také vypracováním závěrečné stručné, avšak argumentované úvahy o případných proměnách vlastního pohledu na školní edukaci:  co po absolvované výuce interpretuji jinak (a proč, na základě jakých poznatků) a v čem naopak setrvávám na svém původním pohledu (a proč, na základě jakých získaných poznatků). Vstupní esej odevzdejte do Moodlu do 31. října 2022, závěrečný esej odevzdáte před termínem ústní zkoušky.

  • BLOK 1

    Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově v historii

    Pedagogická psychologie – její zrod, předmět a vývoj

    Seminář na základě četby – studenti budou diskutovat otázky vztahující se k povaze a poslání pedagogické psychologie, jejím silným a slabším stránkám 

    Četba:

    • Good, T. L., & Levin, J. R. (2001). Educational psychology yesterday, today, and tomorrow: Debate and direction in an evolving field. Educational Psychologist, 36(2), 69-72.
    • Štech, S. (2016). Co přinesl" obrat k dítěti" a co naopak skryl. Pedagogika, 66(1), 73-82.
          
  • BLOK 2

    Učitelství – problém charakteru profese. Prestiž a postavení ve společnosti. Sociologické podněty.

    Učitelství prizmatem psychologických přístupů. Profesní náročnost, stres, syndrom vyhoření a copingové strategie.

    Seminář na základě četby a materiálové práce

    Četba:

    • Smetáčková, I., Štech, S. a kol. (2021): Učitelské vyhoření. Praha: Portál, kapitola 8 Nová učitelská profesionalita, s. 221-230 (užitečné přečíst i vybrané úvodní kapitoly)
    • monotematické číslo časopisu Pedagogiká orientace - 2023, č. 1; https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316 - zvolte si jeden článek z daného čísla

    Písemný úkol: ve skupině 2-3 studujících proveďte krátký rozhovor s učitelem/kou v praxi, případně se studentem/ku učitelství v NMgr studiu (typicky cca tři otázky). Cílem je získat výpovědi o učitelské profesi, zátěžových a uspokojujících situacích a také o tom, co k jejímu dobrému výkonu potřebují, v čem se cítí připraveni a v čem nikoli. 

  • BLOK 3

    Učení – zákonitosti, druhy, teorie

    Metakognice

    Seminář na základě četby

    Četba:

  • BLOK 4

    Percepční a postojová schémata žáků (percepce žáka učitelem)

    Pedagogická komunikace a interakce

    Seminář na základě četby

    Četba:

    • Sedláček, M., & Šeďová, K. (2015). Komunikace ve školní třídě a žákovské učení. Orbis scholae, 9(1), 83-101. Dostupné z: https://karolinum.cz/data/clanek/2084/OS_1_2015_05_Sedlacek.pdf
    • Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál. (Kapitola II Jaká je má představa úspěšného žáka? str. 67-87).