Základy hudební výchovy I
Osnova sekce
-
-
Vytiskněte si před výukou soubor rytmus_zacatky.
Se čtením rytmu pomáhají rytmické slabiky, existuje více metod, přidržíme se maďarského hudebního pedagoga a skladatele Zoltána Kodály. Kontrolou při zápisu a čtení not jsou (matematické) poměry mezi hodnotami not a délkami tónů: rytmicke_hodnoty_stromecek.
-
Dovednost čtení rytmu aplikujeme na písních, které budete hrát na klavír a na flétnu. Vytiskněte si před výukou.
-
Vkládejte podepsanou oscanovanou druhou stranu dokumentu s vlastnoručně zapsaným rytmem do 4/4 taktu. TO, CO JSTE NAPSALI, ČTĚTE NAHLAS A TLESKEJTE/ŤUKEJTE...
-
Modelování rytmu, čtení rytmu z not (soubor rytmus_zacatky)
Čtení rytmu konkrétních osvojovaných písní (Zima byla, Z jedné strany chvojka, Zajíček běží po silnici, Cibulenka)
-
-
-
Vytiskněte si před výukou soubor rytmus_pokarcovani.
Fixujeme si psaní pomlk. Pokračujeme v seznamování s rytmickými slabikami (šestnáctinové noty, tečkovaný rytmus, synkopa, osminová triola).
Rozlišujeme sudé a liché metrum, zvládáme čtení, zápis a taktování v 4/4, 2/4 a 3/4 taktu.
-
Vytiskněte nebo "čitelně stáhněte" před výukou.
Schopnost reprodukovat rytmus z not procvičíme na skladbách A. Sarauera, které budete hrát v předmětu Hra na klavír I.
-
Písemně vypracujte a podepsané oscanované vložte. VŠE SI HLASITĚ ČTĚTE, TLESKEJTE/ŤUKEJTE - to je nejlepší způsob sebekontroly.
-
Vracejte se průběžně a podle potřeby k sérii videí, která na repertoáru písní hraných současně v Hra na klavír I a II seznamuje se základy taktování a dirigování.
-
-
-
Nastudujte pojmenování not v houslovém a basovém klíči z doporučených materiálů.
Veřejně dostupné video Lucie Dittrichové:
A/Nebo přiložený e-book Evy Suchánkové.
-
Písemně vypracujte a podepsané oscanované vkládejte. Kontrolujte "vybrnkáním" na klavír.
-
-
-
Vytiskněte, budete si dopisovat během výkladu.
Vyvození durové stupnice, předznamenání. V závěru pracovního listu je malý úkol, který se neodevzdává k hodnocení.
-
Vypracováním domácího úkolu trénujete čtení not při respektování předznamenání i konkrétně zapsaných posuvek. Vše kontrolujte "vybrnkáním" na klavíru - záměrně pracujeme se známými melodiemi.
-
Pomůcka zobrazující předznamenání jednotlivých tónin.
-
Vkládejte vypracované podle zadání.
-
Vkládejte úkol vypracovaný podle zadání.
-
-
-
Vytiskněte si před výukou, budete si dopisovat během výkladu.
Co jsou intervaly a k čemu jsou muzikantům dobré?
Základní výklad zde:
-
Vkládejte vypracovaný úkol. Vše si vybrnkávejte na klavír, záměrně pracujeme se známými melodiemi.
-
Nápěvková intonační metoda Františka Lýska - tento materiál patří tematicky sem, nakoukněte. Znalost písní pomáhá vybavit si příslušný melodický interval.
-
Pracovní list k výkladu - pro specializaci HV (16. 12.)
-
Vkládejte úkol vypracovaný podle zadání.
-
-
-
Vytiskněte si před výukou pracovní list, budeme jej doplňovat během výkladu.
-
Vkládejte oscanovaný nebo vyfocený úkol vypracovaný podle zadání.
-
Vkládejte oscanovaný nebo vyfocený úkol vypracovaný podle zadání.
-
Vkládejte oscanovaný nebo vyfocený úkol vypracovaný podle zadání.
-
Vlastní melodii z úkolu "Kvintakord a jeho obraty 2" transponujte do D dur a F dur. Akordy popište jmény (nemusíte popisovat obraty - ty by měly být ve všech tóninách stejné). Prosím i o zobrazení výchozí verze v C dur. Připište k úkolu, jak dlouho Vám trvalo jeho vypracování, včetně kontroly znění u klavíru.
-
-
-
Notová osnova je dobrá na zaznamenání melodie, ale na zaznamenání vztahů mezi tóny máme něco lepšího... tónovou mřížku podle Hugo Riemanna.
Vytiskněte si.
-
-
-
Vkládejte oscanovaný úkol vypracovaný podle zadání. V následující hodině budeme rytmus společně i individuálně číst a "hrát".
-
Vkládejte oscenovaný nebo vyfocený úkol vypracovaný podle zadání.
-
Tvořivý úkol - kontrolujte hlavně realizací (nejenom sčítáním zlomků)
-
-
-
Příprava na test po 1. semestru ZHV
-
Příprava na test po 1. semestru.
-
Tento PL použijeme 21.12. (resp. 6. 1.) při opakování v on-line výuce, nebudete odevzdávat.
-
Pokud máte po vyhodnocení testu rest v této tematice, vkládejte úkol vypracovaný podle zadání - bez chyb!
-
-
-
K vytištění před výukou.
-
Pracovní list k výkladu a úkol (2 strany)
-
Vložte úkol - je na druhé straně pracovního listu z výuky. Pozor na termíny: nejpozději 1. 3. vložíte, během 2. 3. zkontrolujete podle zde v kapitole zveřejněného řešení. A 3. 3. je další výuka...
-
Řešení úkolů
-
-
-
V této složce jsou uloženy nahrávky jevů, které probíráme v hudební nauce. Je nezbytné, abyste je poznali nejenom napsané v notách, ale především identifikovali SLUCHEM a dokázali ZAHRÁT!
-
-
-
Držíme flétnu poprvé v ruce!
-
Noty pro orientaci v D dur
-
Tónina C dur, která je pro začátky klavírní hry výhodná, není kvůli některým hmatům podobně výhodná pro začátky hry na flétnu (tón c1 a f1 jsou poměrně obtížné a citlivé). Proto je zde řada písní v tónině D dur - obsahuje tón fis 1, který se hraje snadno: na flétně jsou všechny prsty levé ruky a prostředníček a prsteníček pravé ruky.
Hrajte pomalu cvičení a dvě jednoduché písničky ze souboru Fletna_tonFis_Ddur. (Pro tón fis1 vycházejte z tónu d1 a zvedněte pravý ukazováček: to je fis1.)
Vytiskněte si noty Písně z příručky..., vyhledejte a označte si v nich všechny písně v D dur (podle předznamenání - fis, cis). Osvojujte si tyto písně. Hlídejte zejména, že nezvedáte prsty daleko od flétny. Doporučuji následující pořadí:
1) To je zlaté posvícení, 2) Kdes, holubičko, lítala, 3) Zima byla, 4) Z jedné strany chvojka, 5) Kočka leze dírou, 6) Maličká su, 7) Šel myslivec do háječka, 8) Běží liška
9) Slepičko má, 10) Listopad, 11) Cibulenka, 12) Ovčáci
Před písní Pekla vdolky si osvojte hraní tónu cis1.
-
Tón cis, a dále noty pro hmaty v C dur
-
S pomocí video-metodiky si osvojte hmaty pro tóny f1 a c1. Hrajte písně Myšičko myš, Dědečku, koleda, Zajíček běží po silnici, Husa divoká, Huboval vrabčák na zimu.
Čistěte průběžně flétnu! (také video)
-