Individuální a skupinová podpora žáků s překážkami v učení
Section outline
-
Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům učitelství odborné dovednosti v oblasti inkluzivní individuální nebo skupinové podpory žáků na prvním stupni základní školy. Obsahem předmětu je praktická aplikace dovedností studentů, kteří se budou věnovat individuální nebo skupinové podpoře dětí s různými výzvami v učení. Toto zahrnuje děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, děti s odlišnostmi ve vývoji, děti s odlišným mateřským jazykem, děti s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním a dalšími specifickými potřebami.
Praxe studentů spočívá v realizaci NEHONOROVANÉHO doučování, kde budou pravidelně pracovat s žáky. Jejich úkolem bude hledat individualizované strategie pedagogické práce a pomáhat žákům překonávat překážky v učení. Studenti budou průběžně reflektovat svou práci s pedagogickým pracovníkem, který je školou určen (v případě jiné než školní instituce je třeba dohodnout supervizi s pracovníkem dané instituce).
Kontakt na fakultního vyučujícího: monika.kadrnozkova@pedf.cuni.cz
Studijní zátěž:
- Přímá fakultní výuka: 10 hodin (úvodní seminář, závěrečný seminář).
- Příprava, konzultace se školním spec. pedagogem a zpětná vazba žákům: 10 hodin.
- Reflexe s vedoucím učitelem 2 hodiny.
- Příprava na doučování: 78 hodin.
- Přímá práce s dětmi: minimálně 20 hodin.
JAK DOUČOVATA) Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na: https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/info-studenti-1-st-zs/
B) Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému: https://zapojmevsechny.cz/doucovani/
- Podle návodu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz
C) Student osloví jinou organizaci. Lze si vybrat na stránkách: https://dobrovolnickecentrum.cuni.cz/DO-29.htmlRegistrace v dobrovolnickém centru pro doučování na UK zde.V případě dotazů pište na: tereza.virtova@ruk.cuni.czCO JE NUTNÉ- Každý doučovaný žák MUSÍ být registrován v některém systému.
- Podpora může probíhat osobně či distančně, dle potřeb dítěte.
- Během semestru student poskytuje BEZPLATNĚ doučování v rozsahu MINIMÁLNĚ 20 vyučovacích hodin, nejlépe pravidelně.
- Student reflektuje svou práci v moodle a účastní se dvou setkání v době rozvržené výuky.
-
Cílem předmětu je doučování žáků, konzultace s odborníky, diskuse a reflexe své práce.
1) Úvodní setkání
2) Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování (min. 20 hodin).
3) Samostudium - příprava úkolů pro žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury.
4) Závěrečné reflektivní setkání
Cíle předmětu:
- Studenti uplatní teoretické poznatky v praxi při doučování dětí s překážkami v učení.
- Studenti provedou analýzu individuálních potřeb a překážek v učení dětí a navrhnou vhodné pedagogické postupy.
- Studenti budou schopni analyzovat potřeby žáků a připravit úkoly odpovídající jejich individuálním potřebám.
- Při studiu literatury a přípravě úkolů studenti syntetizují různé zdroje informací k vytvoření efektivních vzdělávacích materiálů.
Závěrečné reflektivní setkání
- Studenti zhodnotí efektivitu svého vlastního doučování a konzultací, identifikují úspěchy a oblasti, které je třeba zdokonalit.
-
Metodická podpora:
Doporučení literatura
Felcmanová, L. (2015). Katalog podpůrných opatření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Odkaz zde
Pokorná, V. (1998). Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál.Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2005). Metody reedukace specifických poruch učení–smyslové vnímání. Praha: D+H.Simon, H. (2006). Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál.Pokorná, V. (2004). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.Brož, M., Kintlová, P., & Toušek, L. (2007). Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Člověk v tísni-společnost při České televizi. Odkaz zde
Daniel, H. (2020). Reprodukce nevzdělanosti jako základ sociální nespravedlnosti. Odkaz zde
Ondřej F. (2021-2025). Strategie romské integrace v jihomoravském kraji 2021-2025. Odkaz zdeDaniel, P. (2019). České školství je průměrná muzika za málo peněz. Problém je hlavně v nerovných podmínkách. Odkaz zde
Daniel, P. (2022). Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Praha: Host. Odkaz zde
Laco, T. (2020). Sociální vyloučení a prostorová segregace. Odkaz zde
Nikolai, T. (2020). Příběhy ze špatné čtvrti. Odkaz zde
NPI. (2019). Jak podpořit a motivovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Odkaz zde -
O tom, jaké jsou největší nešvary českého školství, co se člověk díky doučování naučí i sám o sobě a které děti potřebují nejvíce pomoci, mluvila v našem novém podcastu Mimo zorné pole moderátorka Kristina Nováková s Janou Zbožínkovou a Radkou Hájkovou.
Více o Podcastech mimo zorné pole naleznete na webových stránkách Člověk v tísni: zde
-
Zde vložte příklad dobré praxe. Cílem je ukázat, které materiály pro Vás byly vhodné a co by mohli vaši kolegové též využít.Příklad dobré praxe:
- 1A4
- PDF soubor pojmenován: Příjmení.jméno (Kadrnozkova.monika);
- Příklad dobré praxe slouží jako srozumitelný materiál. Je vhodné uvést manuál pro využití aktivity při doučování a samotnou aktivitu, aby každý pochopil, jak s materiálem zacházet a mohl materiál využít též.
Vyberte si téma
Zvolte téma, kterému se věnujete během doučování.
Příprava materiálů
Připravte materiál, který by mohl být pro vaše kolegy užitečný. Toto může zahrnovat:
- Fotonávody na konkrétní aktivity.
- Pracovní listy nebo materiály k tisku.
- Sdílení osobních zkušeností a tipů.
- Nezapomínejte vždy uvést, co s materiálem je možné uskutečnit a jak probíhá reflexe činnosti.
Příklad dobré praxe je nutné vložit do MOODLE nejpozději 7 dní (včetně víkendu a svátků) před konáním závěrečného reflektivního semináře (termín dle SIS). - 1A4
-
Závěrečný úkol
Prezentace (elektronická) bude popisovat Vaši činnost během doučování a bude prezentována vámi při společné závěrečné reflexi. Prezentace se odevzdává do Moodle nejpozději 3 dny před konáním závěrečné reflexe (datum v SIS).Soubor uložte: Příjmení_prezentace_PS/KS dle formy studia (např. Kadrnožková_prezentace_PS).
Délka prezentace: 5 min + 3 min diskuze na jednoho studenta.
KRITÉRIA PREZENTACE
SLIDE 1
Úvod
- Uveďte krátký úvod, ve kterém vysvětlíte důvod, proč jste si zvolili danou pedagogickou praxi a co jste od ní očekávali.
- Popište konkrétní zařízení, se kterým jste spolupracovali.
SLIDE 2
Aktivity s žáky
- Představte znevýhodnění daného žáka.
- Ukažte, jak jste aplikovali teoretické znalosti z pedagogických studií ve vaší praxi (propojení teorie a praxe).
- Objasněte konkrétní pedagogické principy/strategie, které jste využili.
SLIDE 3
Výsledky a Závěr
- Pohovořte o výsledcích vaší práce, jaký vliv měla na žáky (mohou to být změny ve znalostech, dovednostech nebo chování žáků).
- Ověřovali jste nabyté znalosti/dovednosti žáků?
- Shrňte, co jste se z této praxe naučili a jaké dovednosti jste získali.
(Je možné přidat například slide s fotografiemi, ale nenavyšovat zbytečně o slide se samotným textem.)
Prezentaci příspěvku je nutné vložit do MOODLE nejpozději tři dny před konáním závěrečného reflektivního semináře (termín dle SIS).
-
Zde, prosím, odevzdejte certifikát/potvrzení či doložení o absolvování doučování žáka v rozsahu minimálně 20 hodin.
Je nutné, aby certifikát/potvrzení, obsahoval:
- stručný popis znevýhodnění žáka;
- počet hodin proběhlého doučování;
- předmět/y či oblast doučování;
- kontakt na instituci a jejího zástupce pro zpětné ověření certifikátu.
Certifikát vkládejte následovně:Příjmení.jméno v PDF (příklad: Kadrnožková.monika)Certifikát vložte do Moodle nejméně 7 dní (včetně víkendu či svátků) před termínem závěrečného reflektivního setkání (termín dle SIS).