Osnova sekce

  • Téma je pro výtvarnou výchovu důležitou otázkou. Dobrý výtvarný úkol potřebuje zajímavé téma. Takové, které zajímá učitele i žáky.

    Procesu hledání a rozmýšlení tématu říkáme TEMATIZACE. Vyžaduje abstraktní uvažování v konceptech, schopnost konceptualizovat. Vyžaduje také schopnost TRANSFORMOVAT viděné, myšlené, představované. Neberte první, co Vás napadá, co je pozorovatelné na první pohled. ZKuste se podívat na věci (své fotografie,vzpomínky, myšlenky) jinak, podrobněji. Jako byste se dívaly kulatým zrcadlem, které deformuje, dělá si legraci, zužuje, zabarvuje...Cílem je jít v rozmýšleném tématu do hloubky, uvědomit si možné kontexty a souvislosti, které by téma ukazovaly v souvislostech, a které by Vás samotné zajímaly.

    Cílem projektu je rozvoj Vaší vizuální gramotnosti. Uvažování nad tím, jak fungují tvorba-čtení-interpretace-komunikace OBRAZŮ/TEXTŮ.

    Představuji si, že v nastalé situaci se CORONA, IZOLACE, VZDÁLENÁ KOMUNIKACE, SOLIDARITA, UZAVŘENOST, OSAMĚLOST, HOME LEARNING aj. ve fotografiích objevují. To je dobře, alespoň budou VAše výpovědi autentické. A budou zprávou z nezapomenutelného jara 2020!

    do 14. 4. zpracujte pořízené fotografie do Alba fotografií (odevzdat jako sdílené Google album)

    Příklad mého výukového alba ve výtvarném  portfoliu najdete zde 

    https://photos.app.goo.gl/JY1nSeA1ncJUyJGz8

    Album fotografií

    -Prohlížejte si podrobně fotografie, které jste pořídili/y. 

    -Každou fotografii pojmenujte (několika slovy nebo několika větami)

    -Hledejte mezi fotkami společné koncepty: témata, otázky, postřehy, které Vás zajímají v souvislosti s ústředním tématem Jak se stávám učitelkou na jaře 2020?

    -Rozhodněte se, na které téma se chcete soustředit. Vyhněte se banalitám. Cílem je skutečnost TRANSFORMOVAT ve smyslu deformace, emocionálního zaměření, zúžení pohledu, zaměření se na detaily, spojování zdánlivě nesouvisejícího apod. Příklady dobře zaměřených témat najdete v minulé sekci.

    -Vyberte soubor 10-20 fotografií, které o vypovídají dobře o otázkách, o nichž uvažujete. Které mapují to, jak se stáváte učitelkou, které vypovídají o Vás.

    Př. Otázek, na které hledáte odpovědi:

    Jak se stávám učitelkou? Co ovlivnilo moji volbu stát se učitelkou? Jak mě ovlivňuje prostředí, kde studuji, žiji? V čem konkrétně? Co během dne dělám? Jakým činnostem se věnuji? Čím mě ovlivňují vzhledem k budoucí profesi?

    Jaké hodnoty jsou pro mě jako pro učitele/ku důležité? Co tyto vlastnosti symbolizuje? Čeho chci jako učitel/ka dosáhnout? Jak vidím svoje místo ve společnosti? Jaké zkušenosti bych žákům ráda předala? 

    První, co udělám ve své třídě…

    Byla bych jinou učitelkou v jiném místě? Zemi? V čem?

    Co mě fascinuje?

    Další otázky, které mě napadly….