
Projekt Zvýšení kvality vzdělávání UK a jeho relevance pro potřeby trhu práce CZ.02.2.69/0.0/16_015/0002362
Obsah podléhá Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.

Soubor obsahuje prameny, které odkrývají pozadí budování „míst paměti“ odehrávající se v Československu v 50. letech. Konkrétně jde o ukázky zasedání ideové rady při ministerstvu kultury (založena vládním usnesením z roku 1953). Smyslem tohoto nutně fragmentárního vhledu je poukázat na mnohovrstevnatost tehdejší situace z pohledu politiky paměti, kdy se obnovují některé předválečné památníky, z veřejného prostoru mizí na některých místech hluboce zakořeněná německá paměť a buduje se v podstatě nová paměť revolučních bojů dělnické třídy (která ovšem navazuje také na některé starší fragmenty).
Po prvním seznámení s prameny studenti čtou teoretické texty zabývající se pomníky a místy paměti (Hojda a Pokorný, Nora). Četba má nabídnout nové perspektivy na problém paměti ve veřejném prostoru. V další studenti získávají více pramenů k jednotlivým místům a formulují první směry dalšího možného výzkumu. Závěr kurzu je již věnovaný výběru místa, jež by bylo možné zpracovat metodami paměťových studií a předběžné rešerši (první heuristice) pramen). Výstupem kurzu je pak mapa výzkumu (design výzkumu), který studenti a studentky připravují společně.