Section outline

  • Uměleckonaučná literatura

    • rozšiřuje specifické rysy LPDM o kognitivní neboli poznávací funkci. 
    • Svou uměleckostí přesahuje rozměr učebního textu, svou informativností přesahuje rozměr beletrie, do níž částečně prolíná (např. ve formě poznámek ve sloupcích na okraji stran knížek zaplněných příběhem).
    • Rozdělujeme ji na literaturu pro děti a literaturu pro mládež.
    • Může se stát vhodným doplněním a zpestřením učební látky ve škole; jako náplň volnočasové četby může posloužit jako pozvánka (vstupní krok) k dalšímu učivu.
    • Optimálně ji lze propojit s dalšími médii, což ji činí ještě zajímavější.
    • Není četbou pro každého, nicméně již od raného dětství lze vystopovat čtenáře příběhů a hledače faktů.
    • Uměleckonaučná literatura má v rámci literární soutěže i vlastní soutěžní kategorii. Na stránkách soutěže se pak lze nechat inspirovat jednotlivými tituly (https://www.czechlit.cz/cz/hlavni-oceneni/zlata-stuha/).
    • Tematicky nejčastěji zasahuje oblast přírodovědy nebo techniky, historie i dokonce i dějin umění. Může být koncipována
      • encyklopedicky,
      • nebo příběhově (protagonista příběhu je nejen aktérem děje, ale často i průvodcem při poznávání dané tematiky).
      • Dané téma je uspořádáno logicky, kritérium jeho členění může vyplývat např. z plynutí času (např. kalendářního roku), z chronologie cesty (cestopisy), historických událostí či jiných zajímavostí v konkrétním regionu (které je uspořádáno opět buď časově nebo např. teritoriálně).