Rozvoj společenskovědní gramotnosti v primární škole
Section outline
-
Otázka se týká okruhu SZZ vymezeného těmito klíčovými slovy: současné pojetí společenskovědního vzdělávání v RVP ZV; způsob uspořádání učiva: oborový a tematický, jejich přínos a rizika; cíle historického učiva, cíle zeměpisného učiva, cíle politického učiva (učiva o současné společnosti); výukové metody vhodné pro rozvoj společenskovědní gramotnosti; badatelské metody v společenskovědním
vzdělávání; nosné (velké) myšlenky (podstatná zobecnění) a obsah učiva; příprava učitele na výuku; analýza učebnic prvouky a vlastivědyÚkol:
Práce s příběhem nebo artefaktem pro výuku historického učiva
Práce s příběhem nebo artefaktem pro výuku historického učiva
- určete historické téma
- představte velkou myšlenku, kterou má práce s příběhem nebo artefaktem zprostředkovat
- zdůvodněte výběr tématu vzhledem k aktuální situaci a zkušenostem žáka
- zformuluje cíl, kterého má žák dosáhnout a propojte jej s výstupem VO Člověk a jeho svět nebo průřezovým tématem RVP ZV.
- představte postup práce:
vstupní otázky pro kontakt žáka s tématem
úkoly, které bude žák plnit, doložte jejich propojení s cílem
potenciální rizikové momenty a témata
postup minimalizace rizik, péče o psychické bezpečí žáků
- navrhněte postup hodnocení dosažení cíle