Hodnocení procesů a výsledků učení
Section outline
-
Doložte užití formativního hodnocení ve vaší výuce (videoukázkou (max. 4 minuty dlouhou) nebo písemným dokladem).
K dokladu uveďte komentář:
- Jaké charakteristiky má formativní hodnocení obecně?
Následně konkretizujte s odkazováním na vaši ukázku formativního hodnocení: Jaký význam mělo použití této metody/techniky formativního hodnocení? Jaký je vztah stanoveného výukového cíle a této metody hodnocení? Je potřeba vzhledem ke stanovenému cíli doplnit tuto metodu hodnocení jinou metodou hodnocení? Proč ano/ne. Apod.
- Jakou profesní výzvu si v oblasti hodnocení dáváte?
Odpovězte s uvedením příkladů z realizace výuky, kterou dokládáte ve videoukázce či jiném vloženém materiálu: Ukázala se jmenovaná pozitiva a rizika při realizaci? Jaké další výhody a nevýhody užití této metody se ukázaly? Jak bylo/bude potřeba v budoucnu reagovat? V čem chcete pokračovat? Co byste příště udělal/a jinak a proč atd.
Úkol se váže k okruhu SZZ 14 daném klíčovými slovy:
význam hodnocení pro učení; funkce hodnocení; vztah hodnocení a
dalších didaktických kategorií; typy hodnocení: formativní, sumativní, finální, průběžné,
písemné, ústní, kriteriální, normativní, vrstevnické, sebehodnocení, zpětná vazba, hodnocení
dle individuální a sociální vztahové normy; formy hodnocení; obsah hodnocení – kritéria
hodnocení ve vztahu k cílům vzdělávání (závazným cílům, které určují kurikulárními
dokumenty, konkrétním cílům dané výukové jednotky, individualizovaným cílům), přístup k
chybě žáka, popisný a hodnotící jazyk učitele; techniky formativního hodnocení; testování;
žákovské portfolio; participace rodičů v oblasti hodnocení; reflexe; mapy učebního pokroku;
ČSI; mezinárodní měření výsledků ve vzdělávání