Osnova sekce

  • Definice kurikula. Různé způsoby vymezování obsahu vzdělávání (učební plán a osnovy, výstupy, standardy). Projektované, realizované, osvojené kurikulum. Skryté kurikulum, neutrální a kritické přístupy. Problematika genderu, multikulturality v oblasti kurikula.

    • V této lekci se dozvíte:
      Jak se liší užší a širší vymezení kurikula?
      Co všechno by mělo kurikulum svým uživatelům říkat?
      V jakých podobách kurikulum existuje?
      S jakými kurikulárními dokumenty se učitel setkává?

      Po jejím prostudování byste měli být schopni:
      Uvést různé definice kurikula a porovnat je mezi sebou
      Vysvětlit rozdíly mezi zamýšleným, realizovaným a dosaženým kurikulem a jejich příčiny
      Vysvětlit rozdíl mezi učebními osnovami a učebním plánem

      Klíčová slova této kapitoly: pojem kurikulum, formy existence kurikula, formální kurikulum, neformální kurikulum, skryté kurikulum, učební plán, učební osnovy, učebnice