Section outline

  • Cílem tohoto předmětu je získat základní informace o nejvýznamnějších psychologických teoriích osobnosti, které hrají od minulého století až do současnosti v evropské psychologii významnou roli. Tyto teorie zásadně ovlivnily i další vědní obory, zejména oblast pedagogiky, poradenství, sociální práce a psychoterapie. Jejich znalost patří k základnímu společenskovědnímu přehledu. Jde však také o učební látku, která se vyučuje v rámci předmětu „Základy společenských věd“. V tomto předmětu se budeme zabývat těmito teoriemi:

    • Psychoanalytická teorie S. Freuda (též obranné mechanismy A. Freudové a pojetí psychotraumatu u S. Ferencziho) 
    • Hlubinně psychologická teorie C. G, Junga
    • Individuální teorie Alfréda Adlera
    • Vývojová teorie E. Eriksona
    • Psychosociální teorie E. Fromma
    • Humanistický přístup C. Rogerse a A. Maslowa
    • Logoterapie E. Frankla
    • Psychometrický přístup k osobnosti H. Eysencka a R. Cattella
    • Sociálně kognitivní přístup A. Bandury.

    Na těchto MOODLE stránkách nejdete materiály, které doplní potřebné informace vedle základní požadované literatury. Základní literaturou je monografie V. Drapely: Přehled teorií osobnosti (Praha, Portál), v níž najdete k většině výše uvedených koncepcí osobnosti potřebné informace. Tato stránka v MOODLE je bude postupně doplňovat nebo rozšiřovat. 

    Materiál, který zde najdete a bude povinný ke studiu na zkoušku, se bude týkat: obecného úvodu k teoriím osobnosti, teorie A. Freudové, S. Ferencziho, H. Eysencka, R. Cattella a A. Bandury. Rozšiřujícím způsobem zde budou uvedeny i další teorie, např. E. Fromma, C.R. Rogerse a E. Frankla. Pravděpodobně se nedostaneme ke všem tématům během přednášek, proto tyto materiály budou sloužit i k následnému samostudiu. 

    Výše uvedená základní literatura je dostupná v knihkupectvích a v knihovnách. V digitalizované podobě též na počítačích v Národní knihovně a také na internetu. V případě vašeho zájmu najdete další rozšiřující informace v doporučené literatuře v sylabu v SIS.

    K průběhu výuky předmětu Základní teorie osobnosti

    Tento předmět je koncipovaný v podobě přednášek a společné diskuse nad probíranými tématy. Docházka není povinná.

    Ukončení předmětu

    Předmět bude ukončený zápočtem a testem. FORMA TESTU a způsob provedení bude vycházet z epidemiologické situace. Předpokládám, že nejpozději před Vánoci vám budu moci napsat podrobnosti. Test se bude zaměřovat pouze na teorie uvedené výše (není na něj nutné studovat celou knihu).

    K ZÁPOČTU: Na základě vlastního výběru si zvolíte určitou dílčí část obsahu předmětu (např. jeden či více klíčových konceptů z některé z osobnostních teorií), kterou zpracujete ve formě podkladu pro výuku na střední škole. Tento podklad bude obsahovat i podrobné informace o zvolené výukové metodě s písemně popsanou modelovou ukázkou alespoň části příslušného výukového úseku. Nemá přitom jít pouze o frontální výklad, ale i o zapojení nějakých dalších interaktivních výukových metod. Rozsahem půjde o 2-3 strany textu. Tyto podklady budou následně vzájemně sdíleny zde v Moodle s ostatními zapsanými spolužáky do tohoto kurzu v tomto akademickém roce. Budou k dispozici jako inspirativní materiál (i pro případné využití ve vaší pozdější učitelské praxi).

    Složení zápočtu je podmínkou pro zápis na termín zkoušky.

    Písemné práce mi prosím zasílejte mailem s předstihem, ideálně ještě před začátkem zkouškového období (na četbu potřebuju aspoň 5 pracovních dní).

    Přeji vám hodně úspěchů v tomto semestru a těším se naviděnou s vámi,

    Srdečně vás zdraví

    Pavlína Janošová