Základní informace
Section outline
-
Kurz seznamuje studenty s pojmy kreativita a kreativní myšlení, jejich koncepty a nástroji pro jejich rozvoj. Prostřednictvím přednášek, případových studií, praktických aplikací a studia literatury získají absolventi základní přehled o využití kreativního myšlení nejen v marketingu a managementu.
-
Předmět je zakončen zkouškou a hodnocení předmětu tvoří tři složky s danými váhami – závěrečný test (60 %), týmový projekt (20 %) a individuální prezentace literatury (20 %).
1. Závěrečný test z literatury a dalších zdrojů (60 % hodnocení)
2. Týmový projekt (20 %)
3. Individuální prezentace (20 % hodnocení)
Jako dodatečná podmínka je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů v závěrečném testu.
Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A–F. Celkový výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0–100 %) a dle nich stanovena klasifikace: 0–50 % = F, 51–60 % = E, 61–70 % = D, 71–80 % = C, 81–90 % = B a 91 % a více = A).
-
Harmonogram kurzu
4.10. - přednáška
11.10. - přednáška
18.10. - přednáška
25.10. - reading week - příprava kreativních vystoupení
1.11. - kreativní vystoupení + výuka
8.11. - kreativní vystoupení + výuka
15.11. - kreativní vystoupení + výuka
22.11. - Host: Míla Knepr
29.11. - 2 inscenace + Host: Veronika Števčat Szabóová
6.12. - Host: Tomáš Hrivnák
13.12. - 4 inscenace a individuální vystoupení
20.12. Vyhodnocení experimentu a vyhlášení oceněných
Testy: 3.1. a další dva termíny v lednu (v Moodle prezenčně na Hollaru)
-
Sylabus
- Kreativita
- Tvůrčí proces
- Nástroje kreativního myšlení
- Design thinking
- Tvůrčí řízení, kreativita a management
- Vizuální a jazyková kreativita
-
Individuální prezentace a EXPERIMENT - základní informace a rozcestník k důležitým dokumentům
Výsledek experimentu v prezentaci z přednášky
POPIS EXPERIMENTU
Náhodným výběrem (losováním) jsme se rozdělili do 2 skupin experimentu. Jedna polovina má možnost se ucházet o peněžní odměnu za své vystoupení prezentující knihu, či kapitolu knihy, či článek (za 1., 2. a 3. místo získají 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč, jak jsme si odhlasovali). Druhá polovina tuto možnost nemá. Hodnocení budete udělovat vy sami a každý z Vás obdrží bodové ohodnocení jako průměr hodnocení spolužáků.
Budete hodnotit individuálně pomocí vlastního souboru s tabulkou. Odkaz na ni společně s informací, zda se právě vy ucházíte o možnost soutěžit, jsem Vám zaslala na školní mail. Ostatní tak nebudou Vaše hodnocení vidět a já tabulku zagreguji po skončení vystoupení.
Kritéria jsou: Schopnost zaujmout, originalita, srozumitelnost. Můžete prezentovat jakoukoli formou, technika je Vám zcela k dispozici, poprosím Vás akorát zdržet se nebezpečných látek, ohně atp.
Na závěr experimentu zjistíme, jestli skupina, která měla možnost usilovat o výhru, byla kreativnější.
Hodnotíme po půl bodech 0 až 10 (9,5 je tedy možné).
Rozpis pro rozřazení zde.Body za splnění úkolu získáte (oněch 20 %), ať už vyhrajete, nebo nikoli, ať už budete součástí experimentu, či nikoli, prezentace literatury kreativní formou je povinná součást hodnocení pro každého.
Nezapomeňte, že to, zda jste ve skupině usilující o výhru, je tajné! Jinak se nám experiment nepovede.
Data o Vaší individuální kreativitě pomocí zjednodušeného Guilfordova testu zde.
-
Dramatické ztvárnění kreativního řízení - INSCENACE v délce 10-15 min.
1. Tým managementu nemocnice řešící neutěšený stav personálního zabezpečení směn a neochotu lékařů odpracovat přesčasy, nepřetržité služby apod.
Zinscenujte poradu tak, že někteří členové týmu budou Adaptoři a někteří Inovátoři. Postupujte podle modelu Frankové (2011), která cituje Kirtona. V rámci scénáře zdůrazněte výhody jejich vzájemné spolupráce.
2. Tým ministra financí a jeho náměstků řešící deficit státního rozpočtu a způsoby, jakými by se daly zvednout daňové příjmy a snížit výdaje pro obyvatelstvo co nejméně ničivě.
Ukažte, zda je v rámci organizační struktury ministerstva podle Vašeho názoru a odhadu možné aplikovat principy kreativního řízení. V případě, že to možné podle Vás není, demonstrujte omezení podle Frankové (2011), části: 4.5.3 Styl vedení.
3. Tým učitelů na základní škole, kteří se snaží zabránit tomu, aby jejich žáci propadli závislosti na kouření cigaret (resp. nikotinu z ostatních návykových alternativ).
Aplikujte metodu 6 klobouků od Edwarda de Bono, ilustrujte, jak je využití metody dovedlo ke kreativnímu a funkčnímu řešení problému.
4. Tým managementu firmy provozující hazardní a sázkové hry, který usiluje v rámci PR aktivit o kampaň varující před důsledky závislosti na hraní hazardních her.
Předveďte Brainstorming podle původního modelu Alexe F. Osborna z roku 1953.
5. Tým neziskové organizace Lékaři bez hranic má k dispozici očkovací látku proti závažnému onemocnění a usiluje o design opatření a komunikační strategii s tím spojenou, které mají za cíl maximálně vakcínu využít a zvýšit proočkovanost. Daná šarže má dobu použitelnosti končící za měsíc a další dávka je v nedohlednu.
Demonstrujte, jak se během porady používá laterální a divergentní myšlení. Využijte i další strategie, které vedou k tomu, že se žádný člen týmu nebojí navrhnout řešení a všechna řešení jsou posuzována nezaujatě.
6. Tým zastupitelstva obce řeší nedostatek pitné vody v obci.
Demonstrujte, jak ke kreativnímu řešení vede diverzifikovaný tým lidí. Vytvořte scénář, kde bude každý člen zastupitelstva postavou odlišnou od ostatních. Zužitkujte kapitolu 3.3.2 v Franková (2011).
-