Osnova sekce

  • Přečtěte si:

    Wacquant, L. (1995). 'Pugs at Work: Bodily Capital and Bodily Labour Among Professional Boxers', in Body and Society, 1 (1), Pp. 65 - 93

    Podívejte se na:

    Otázky k četbě:

    Jak Wacquant zkoumal stávání se boxerem?
    •Etnograficky – především zúčastněně pozoroval tak, že se na několik let přestěhoval do zkoumané oblasti a sám se stal profesionálním boxerem.
    Co je habitus, pole, kapitál? Jaký je mezi nimi vztah?
    •Každý zaujímá určitou pozici v sociálním prostoru, ta dána/ tvořená podobou a množstvím symbolického kapitálu, který je výslednicí poměru zdrojů, se kterými jedinec disponuje a které jsou v daném sociálním poli oceňované. Habitus, pole a kapitál se vzájemně podmiňují – utváří.
    Co je tělesný kapitál? Jak může být tento typ kapitálu nahromaděn?
    •Soubor tělesných dispozic, které jsou oceňované v daném sociálním poli. Nahromaděn může být tréninkem výdrže, síly, flexibility, rychlosti – resp. prohlubováním různorodých vlastností a schopností fyzického těla.
    Co znamená, že je habitus vtělený (inkorporovaný)?
    •Že soubor trvalých fyzických a psychických dispozic, který je otiskem postavení jedince v sociálním prostoru zahrnuje i fyzické aspekty. Pozice jedince v sociálním prostoru se otiskuje do fyzického těla.
    Jaké sociální pole je v textu popisováno? Jaká jsou jeho pravidla (doxa)?
    •Jedná se o pole profesionálního boxu. Jeho pravidla spočívají v tom, že aby se stal jedinec v tomto poli uznávaným, musí na sobě fyzicky pracovat, obětovat a riskovat – to mu zajistí kultivaci tělesného kapitálu, který má v tomto poli nejvyšší symbolickou hodnotu – tím může stoupat v sociální hierarchii.
    Jak rozumím tomu, co je tělo jako praxe?
    •Uvažování o tělu jako o praxi – tzn. tělo je to, co dělá/ co s ním dělám/ co se mnou dělá. (práce, péče, disciplinace)
    Wacquant mluví také o disciplinaci těla, jak se jeho přístup liší od Foucaultova?
    •Foucault sleduje zejména způsoby ustavování nějakých norem (přechod od trestu k disciplíně) – zkoumá možnosti vzniku těchto norem a způsoby jejich uplatňování (technologie moci). Wacquant také zkoumá vztah mezi společností a jedincem (tělem), ale zaměřuje se zde na individuální tělo, na jeho pocity, ne/možnosti. Foucaultovo tělo je převážně produkt (displiplinačního) diskurzu, Wacquantovo tělo je produkt práce, jeho hodnota se odvíjí od postavení jedince ve společenské struktuře, ale jedinec sám má větší možnost strukturu proměnit – na rozdíl od Foucaultovy teorie.

     

    • Milé studentky, milí studenti,

      vzhledem k tomu, že se někteří z vás vyjádřili, že jim chybí diskuse na hodině a já si stále myslím, že flexibilnější forma výuky je v této situaci vhodnější a příjemnější možná nejen mě, ale i vám, zkusíme otevřít diskusi tímto způsobem. Pojďte se pobavit o tom, co nám bylo v textu nejasné, co nás k němu napadá (jaká zajímavá aplikace ze součanosti/ z vlastníszkušenosti, ale především, jak rozumíte článku skrze Wacquantovu (Bourdieuho) teorii? Jak ho lze intepretovat skrz uvažování o těle jako o praxi, jako o vtělení sociálních struktur, skrze tělesný kapitál?