Osnova sekce

  • Literatura pro děti a mládež jako průsečík literární vědy, pedagogiky, psychologie 

    • Interdisciplinární charakter disciplíny vycházející z definic pojmů literatura, literatura pro děti a mládež, z dobového i kulturního pojetí dětství, funkcí literatury a společnských očekávání od tohoto fenoménu.
    • Literárněvědný aspekt: různé klasifikace LPDM, specifické rysy LPDM, kniha jako základní médium zprostředkující LPDM, antropologický aspekt LPDM.
    • Vztah mezi LPDM a vývojovou psychologií (v návaznosti na Ch. Bühlerovou a její klasifikace dětství podle oblíbených recipovaných literárních žánrů). Klasifikace LPDM v závislosti na věkové kategorii cílových čtenářů. Proměna LPDM, fenomén Young adult.
    • LPDM jako otevřený systém literárních děl, problém literárního kánonu, "klasická"/tradiční díla LPDM a/vs. díla nově vznikající.

    ÚKOL

    Vyberte si jednu knížku adresovanou dětem a jednu mládeži a vysvětlete, z jakých důvodů spadají každá do jiné kategorie. Zároveň uveďte, proč Vás ve Vašem životě oslovila právě ona, co na ni považujete za zajímavé z pohledu dětského (a dnes již i dospělého) čtenáře, co z pohledu literární vědy a popř. z pohledu média (včetně ilustrací).