Soubor profesních kvalit při reflexi výuky literární výchovy
Section outline
-
V příloze naleznete Soubor profesních kvalit. V tomto semestru se budeme soustředit na 3 oblasti: 1. Kontext literární výchovy 3. Komunikace a 4. Rozvoj čtenářství.
1) Popovídejte si s vyučující (m) o tom, co považuje za smysl literární výchovy, jak cíleně rozvíjí čtenářství žáků. Své otázky formulujte na základě Souboru profesních kvalit. Při formulaci otázek všichni vyjdete z oblastí 1. Kontext literární výchovy a rozvoje čtenářství. Dále si vyberte jednu z následujících oblastí, kterou zúročíte při rozhovoru s učitelem (a při jeho následné reflexi): 3.2 Rozvíjení pozitivního sociálního klimatu třídy, 3.3 Příprava podnětného čtenářského prostředí, 4. Rozvíjení čtenářství.
Doporučuji Vám, abyste si otázky připravili písemně předem, abyste si nezapomněli zaznamenat učitelovy odpovědi. Před seminářem, v rámci něhož budeme návštěvu školy společně reflektovat, si své poznámky znovu projděte a svá zjištění strukturujte, popř. zobecněte.
2) Při reflexi hodiny literární výchovy se zaměřte na komunikaci ve třídě. Opírejte se o Soubor profesních kvalit, o podkapitolu 3.1 Komunikativní dovednosti. Zapisujte si příklady činností, výpovědí učitele a žáků, které Vám mohou posloužit jako důkazy o tom, zda v dané hodině byl či nebyl daný výstup naplněn (rozhodně neplatí, že v každé z hodin musejí být všechny výstupy realizovány). Záznamy z hodiny si dělejte tak, abyste byli schopni si její průběh vybavit i za týden či měsíc.
Pokud v hodině vzniknou nějaké zajímavé výtvory žáků, bude se pracovat se zajímavým textem, zaujme vás některá z aktivit, dovolte se vyučujícího, zda byste si ji mohli (v případě žákovských výkonů) anonymně vyfotit a přinést do semináře jako ukázku pro své kolegy.