Osnova sekce

  • Náslechová praxe doplňuje kurzy didaktiky českého jazyka a didaktiky literatury. Integrací míří k co možná největšímu možnému propojení všech tří složek předmětu český jazyk a literatura, tedy jazykové, komunikační a literární výchovy. Student dochází do školy a pozoruje výuku, provádí terénní zápis a s vyučujícím reflektuje hospitované hodiny. Náslechy koná v hodinách českého jazyka a literatury napříč, jsou-li v dané škole hodiny rozdělené. Cílem je seznámení se s prostředím školy a výukovými strategiemi užívanými v předmětu český jazyk a literatura.

    Cílem integrované náslechové praxe z českého jazyka je seznámení s prostředím školy, prací učitele a výukovými strategiemi užívanými při výuce předmětu český jazyk a literatura.

  • Abyste mohli praxi vykonávat, je potřeba, abyste co nejdříve (během prvních dvou týdnů semestru) splnili tento online kurz. Najdete ho na této stránce: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2463. Heslo je skola hrou.

    Kurz je realizován formou samostudia, po úspěšném absolvování testu si vytisknete osvědčení. Osvědčenívám potvrdí Středisko pedagogické praxe.

  • Na základě znalostí trendů v současné didaktice českého jazyka zhodnoťte počáteční stav, který ve škole pozorujete. Zaměřte se na práci s obsahem.

    V souvislosti s tím vypracujte úkol.

  • Analyzujte, jak se učitel připravuje na výuku. Jaké cíle sleduje? Jak se to projevuje ve způsobu didaktické transformace učiva?

    Doporučená literatura: Štěpáník, S., Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK.

  • Z hospitované výuky vyberte jednu konkrétní výukovou situaci, kterou považujete z hlediska cílů výuky a práce s obsahem za klíčovou. Analyzujte ji dle pravidel metodiky 3A.

    Literatura:
    Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
    Štěpáník, S. (2016). Výuková situace: Transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. Komenský; dostupné online na https://www.ped.muni.cz/komensky/didactica-viva/166-vyukova-situace-transformace-vetneho-clenu-na-vetu-a-naopak-v-kontextu-vetneho-rozboru.
    a jiné didaktické kazuistiky v časopise Komenský (rubrika Didactica Viva)

  • Napište zevrubné zhodnocení praxe s důrazem na

    • cíle,
    • práci s obsahem,
    • obecné parametry komunikace a interakce ve třídě,
    • způsoby hodnocení.

  • V příloze naleznete Soubor profesních kvalit. V tomto semestru se budeme soustředit na 3 oblasti: 1. Kontext literární výchovy 3. Komunikace a 4. Rozvoj čtenářství.

    1)    Popovídejte si s vyučující (m) o tom, co považuje za smysl literární výchovy, jak cíleně rozvíjí čtenářství žáků.  Své otázky formulujte na základě Souboru profesních kvalit. Při formulaci otázek všichni vyjdete z oblastí 1. Kontext literární výchovy a rozvoje čtenářství. Dále si vyberte jednu z následujících oblastí, kterou zúročíte při rozhovoru s učitelem (a při jeho následné reflexi): 3.2 Rozvíjení pozitivního sociálního klimatu třídy, 3.3 Příprava podnětného čtenářského prostředí, 4. Rozvíjení čtenářství.

    Doporučuji Vám, abyste si otázky připravili písemně předem, abyste si nezapomněli zaznamenat učitelovy odpovědi. Před seminářem, v rámci něhož budeme návštěvu školy společně reflektovat, si své poznámky znovu projděte a svá zjištění strukturujte, popř. zobecněte.  

    2)     Při reflexi hodiny literární výchovy se zaměřte na komunikaci ve třídě. Opírejte se o Soubor profesních kvalit, o podkapitolu 3.1 Komunikativní dovednosti. Zapisujte si příklady činností, výpovědí učitele a žáků, které Vám mohou posloužit jako důkazy o tom, zda v dané hodině byl či nebyl daný výstup naplněn (rozhodně neplatí, že v každé z hodin musejí být všechny výstupy realizovány).  Záznamy z hodiny si dělejte tak, abyste byli schopni si její průběh vybavit i za týden či měsíc.

    Pokud v hodině vzniknou nějaké zajímavé výtvory žáků, bude se pracovat se zajímavým textem, zaujme vás některá z aktivit, dovolte se vyučujícího, zda byste si ji mohli (v případě žákovských výkonů) anonymně vyfotit a přinést do semináře jako ukázku pro své kolegy.

  • Vyberte si jednu z videonahrávek dílny čtení a vyzkoušejte si na ní pozorovat a zaznamenávat si, jak učitel komunikuje se žáky. Opírejte se o Soubor profesních kvalit, o podkapitolu 3.1 Komunikativní dovednosti. Zapisujte si příklady činností, výpovědí učitele a žáků, které Vám mohou posloužit jako důkazy o tom, zda v dané hodině byl či nebyl daný výstup naplněn (rozhodně neplatí, že v každé z hodin musejí být všechny výstupy realizovány). Svou zkušenost sdílejte s kolegou či kolegyní, který/á měl možnost vidět stejnou videonahrávku.