Section outline

  • Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí

    • Speciální číslo Didaktických studií zaměřené na jazykovou výchovu v současné škole.

    • Přečtěte si speciální číslo Didaktických studií, které se věnuje kritickým místům současného jazykového vyučování.

    • Excerptujte články, které se zabývají novými přístupy k výuce českého jazyka. 

      Štěpáník, Stanislav. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 2019, 69(5), s. 214-223.

      ISSN 0009-0786.
      Štěpáník, Stanislav a Slavík, Jan. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, 27(1), s. 58-80.
      ISSN 1211-4669. Dostupné také z: https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58.
      Štěpáník, Stanislav a Chvál, Martin. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, 21(1), s. 35-56.
      ISSN 1803-7437. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/11222.digilib/135155.
    • Poslechněte si celý výukový materiál, v němž učitelka vysvětlujet dětem princip psaní slov se slabikami dě-, tě-, ně- a výklad kombinuje s učivem o druzích vět. Kriticky komentujete tradiční způsob didaktické transformace s ohledem na sledovaný výukový cíl. Dále zhodnoťte způsob didaktické transformace učiva a nabídněte didaktickou alteraci expozice učiva věty podle postoje mluvčího s přihlédnutím ke komunikačnímu principu vyučování.