Section outline

  • Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas

    Kreditové ohodnocení: 2 (60 hodin práce studenta)

    Rozsah: 2 hodiny týdně

     

    Pedagogická praxe v centru čtenářské gramotnosti Základní školy Kunratice

    Bylo by dobré, aby student měl ve svém rozvrhu volno alespoň jedno dopoledne (jeho část) týdně, aby se mohl jít podívat i do výuky, viděl, jak probíhají dílny čtení přímo v knihovně apod., popř. alespoň jednou za 14 dnů. Určitě bude užitečné, když v knihovně stráví i některé odpoledne, kdy probíhají další typy aktivit pro děti a mládež.

    Na začátku praxe (první týden semestru) proběhne informativní schůzka, na níž se studenti dozvědí vše potřebné ohledně průběhu praxe, jejich cílů a výstupů. Zároveň se seznámí se Základní školou Kunratice, jejími specifiky a s provozem Centra čtenářské gramotnosti, které spojuje funkci školní knihovny a studovny otevřené žákům školy. Student začne docházet do centra v jeho odpolední provozní době. Nejprve absolvuje několik náslechů (jejich počet záleží na vzájemné dohodě mezi jím a knihovníkem). Postupně se zapojuje do běžného chodu centra – dopomáhá žákům s výběrem literatury, s vypracováním domácích úkolů, prezentací, vyhledává a nabízí žákům podnětné činnosti. Dále se student zúčastní odpolední akce pro žáky, které centrum pravidelně pořádá. Poté se zapojí do plánování, realizace a reflektování průběhu podobné akce. Míra a rychlost zapojování studenta závisí na jeho předchozích zkušenostech a na dohodě s knihovníky. Mělo by docházet k postupnému předávání zodpovědnosti. Vyvrcholením praxe je příprava právě takové akce na zvolené a konzultované téma související s rozvojem čtenářské gramotnosti - student se může podílet na přípravě lekce, připravit doplňující otázky pro závěrečnou reflexi, provést s dětmi úvodní brainstorming. Může vést skupinovou práci zaměřenou na prohloubení svých organizačních a vyjadřovacích schopností apod. V posledním týdnu semestru student reflektuje svou praxe nad svým portfoliem a uvažuje o využití nabitých zkušeností ve své budoucí praxi.  

     

    60 hodin práce navrhuji v semestru rozdělit takto:

    10 x 2 hodiny - přímá účast na provozu centra čtenářské gramotnosti

    10 x 2 hodiny - reflexe a plánování činnosti

    2 x 2 hodiny - účast na úvodním a závěrečném setkání

    12 hodin - příprava a zpracování podkladů do portfolia

     

    Hlavní cíl praxe:

    Student se podílí na běžném odpoledním provozu centra čtenářské gramotnosti, zapojuje se také do plánování, realizace i hodnocení průběhu specifických akcí pro žáky školy (např. do dílen čtení).

     

    Dílčí cíle praxe:

    Student pozoruje a zkoumá, jaké jsou funkce a možnosti centra čtenářské gramotnosti na základní škole a jaké nabízí výhody žákům i učitelům.

     

    Student z různých zdrojů (od knihovníků, učitelů, žáků samotných) zjišťuje, které žánry a konkrétní tituly žáci v různém věku čtou a která zajímavá díla v současnosti vycházejí. Některá v rámci přípravy na své zapojení také přečte

     

    Požadavky k zápočtu:                                                                            

    a) Portfolio obsahující přípravy na realizovaný tematický program či na dílčí aktivity, výstupy žáků (vzniknou-li nějaké) a jejich reflexi, alespoň 2 podrobnější záznamy z programu centra či jeho běžného provozu, dále zajímavé texty, tipy na knihy apod.

    b)      V moodlu splněné a včas odevzdané úkoly: a) zmapování počátečního stavu, b) závěrečná reflexe.

    Přístup do moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8290

    c)       Pravidelná účast na praxi (včetně úvodního a závěrečného setkání) – doložená docházkovým listem. 

     

    Informační zdroje: https://www.zskunratice.cz/zaci/skolni-knihovna-a-studijni-centrum

     

     

    Jedna z možných podob náplně praxe

    1. Seznámení se ZŠ Kunratice a jejími specifiky  - 2 hod

    2. Seznámení s Centrem čtenářské gramotnosti na ZŠ Kunratice – 2 hod.

    3. Náslech na odpolední akci pro žáky (vede knihovník) – 2 hod

    4. Náslech v dílně čtení a v dílně psaní - 2 a více hod

    5. Účast na běžném odpoledním provozu centra (pozorování) – 2 hod

    6. Účast na běžném odpoledním provozu centra  - zapojení se do provozu (dopomoc žákům s domácími úkoly, prezentacemi, rozhovory o čtených knihách, aj.)  - dle domluvy (nejlépe středa/ čtvrtek v čase 13:00 – 15:00, případně ostatní dny v tento čas)

    7.. Zapojení se do přípravných prací spojených s běžným chodem centra – výběr vhodné kvalitní literatury, aktuální výstavky, propagace centra, výzdoby, aj… - dle domluvy

    8. Příprava samostatného programu pro starší děti a mládež (ve spolupráci s knihovníkem či vyučujícím ČJ) – dle domluvy

    9. Příprava samostatného či tandemového výstupu v rámci dílny čtení - dle domluvy