2. Funkcionalistické a kritické přístupy v sociologii vzdělávání
Section outline
-
Vývoj sociologie vzdělávání ve vztahu k sociologii obecně. Vznik dvou proudů moderní sociologie vzdělávání – funkcionální a kritické, které se určitým způsobem udržují a kříží dodnes. Angloamerická dominance v sociologii vzdělávání, vývoj základních témat sociologie vzdělávání.
Povinná literatura:
Vojtíšková, Kateřina. 2011. “Školní úspěšnost a její (re) produkce na základní škole.” Sociologický Časopis 47(5):911–35. Retrieved:
Parsons, Talcott. 1959. “The School Class as a Social System: Some of Its Functions in American Society.” Harvard Educational Review 29(4):297–318. https://www.scribd.com/doc/96038950/Parsons-Talcott-The-School-Class-as-a-Social-System-Some-of-Its-Functions-in-American-Society-Harvard-Educational-Review-29-Pp-297-318-1959. první 4 stránky 297-300
Doporučená literatura:
Durkheim, Emile. 1956. Education and Sociology. New York: Free press. Kapitola 1: Education: Its Nature and its Role, stránky: 61-91 https://books.google.cz/books?id=QnvuzwY_z_YC&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false
Havlík, Radomír and Jaroslav Koťa. 2007. Sociologie Výchovy a Školy. Praha: Portál.