Jak číst divadlo (zase) jinak...
Section outline
-
Klasická díla a osobnosti světového (ale i českého) divadla a dramatu je občas vhodné nahlédnout jinýma očima. Podívat se za konvence tradičního kánonu, který je činí neoddiskutovatelnými položkami v dějinách divadla či divadelní teorie. A být si přitom vědom, že ne každý klasik je zároveň klasikem s globálním dosahem. V rámci tohoto přednáškově-seminárního kurzu se proto podíváme na klasiky světově proslulé, i na ty, kteří jsou úžeji spjati s některou z národních kultur.
Kurz bude koncipován jako “komparativní” a “interdisciplinární”, což ovšem pro zkoumání divadelního umění není metoda nijak neobvyklá. V gastronomii se pro naše účely užívá velmi vhodný pojem: fusion cuisine. Během jednotlivých seminárních (kulinárních?) setkání se proto budeme pravidelně snažit kombinovat (míchat?) výrazné osobnosti z divadelního světa i s těmi z oblasti literatury, filmu, kritiky, hudby. Pokusíme se (po)spojovat klasiky známé s těmi méně známými. Přirozeně za účelem harmonie chutí.
Budeme číst hry, romány i kritiky, dívat se na filmy i talk-show, poslouchat muzikály i singl hity.
Podíváme se na to, co mají společného (a co jsou vlastně zač) například:
- Eric Bentley s Eugenem O’Neillem
- Jean-Louis Barrault s Williamem Faulknerem
- Peter Weiss s Markýzem de Sade a Jukio Mišimou
- Anton Pavlovič Čechov s Patricem Chéreauem
- Bertolt Brecht s Václavem Havlem
- Edmond Rostand s Jamesem Cordenem
...a možná i:
- Henrik Ibsen (třeba) s Knutem Hamsunem
- Jára Cimrman (třeba) s Italem Calvinem
[Konkrétní podoba semináře bude upřesněna na úvodním setkání se studenty.]
NB. Předmět je určen primárně studentům v navazujícím magisterském programu, jeho kapacita je omezena na 15 studentů (v případě zájmu a volné kapacity jej bude moci navštěvovat i omezené množství studentů v pokročilejší fázi bakalářského studia).