Osnova sekce

    • Tzv. koncept minimální intervence (Václav Cvrček 2008) je ucelený návrh, jak by společnost měla zacházet s jazykem. V českém prostředí jde o první návrh alternativní k teorii jazykové kultury: tuto teorii, kterou jsme si představili v minulých týdnech, zásadně odmítá. Dnes tedy máme k dispozici další model toho, co by společnost prostřednictvím jazykovědců (a zčásti i učitelů!) měla vzhledem ke svému jazyku dělat; i tento druhý model byste jako učitelé měli znát a měli byste k němu zaujmout nějaké stanovisko.

      Souhlasíte s autorovou představou vývoje jazyka, s tím, jak vymezuje intervence do něj, a s tím, že jsou všechny intervence negativní?

      Jak se vám žije v preskriptivním prostředí? Cítíte se diskvalifikováni sankcemi za přirozené jazykové chování? Pokud ano, kdo a čím vás trestá?

      Souhlasíte s tím, že školní výuka jazykovou kompetenci žáků podrývá?

      Řídíte se normou, územ, nebo kodifikací?

      Jaká je podle vás podstata spisovnosti, co je spisovný jazyk (pokud existuje)?

      Je podle vašeho názoru pluralita kodifikací ve smyslu KMI žádoucí? A máme dnes jednu monopolní kodifikaci?

      Souhlasíte s kritérii hodnocení uvedenými v 3.5.1? Znáte-li lepší, která? A proč jsou lepší?