Sylabus:
Setkání 26.2. 2025 – Úvod do kurzu, historický kontext
Četba:
Bauman 2004.
Howard 2000, 367–393.

Klimek A. (2000)
Klimek, A. (2002).

Práce v terénu 5.3. a 12. 3. 2025 – Studenti budou pracovat v malých skupinách v terénu dle zadání

Setkání 19.3. 2024 – téma setkání: Identita a historické kontexty
Četba:
Bauman 2004.
Howard 2000, 367–393.

Klimek A. (2000)
Klimek, A. (2002).


Setkání 26.3. 2025 – téma setkání: Kultura
Četba:
Samovar, Porter, McDaniel & Roy 2013, Chapter 6.
Gordon 2005, 423 – 429.

Setkání 2.4. 2025 – téma setkání: Interkulturní senzitivita
Četba:
Gordon 2005, 423 – 429.
Hammer, Bennett & Wiseman 2003, 421 – 443.

Setkání 16. 4. 2025 – téma setkání: Interkulturní komunikace
Četba:
Moree, D. (2017). Základy interkulturního soužití.

Setkání 30. 4. 2025 – téma setkání: Integrace
Četba:
Berry 1997, 5 – 68.

Setkání 14. 5. 2025 – téma setkání: Stigma a rasismus
Četba:
Link & Phelan 2001, 363–385.
Crocker & Major 1989, 608 – 630.

Setkání 21.5. 2025 - téma setkání: Práce se smíšenými skupinami
Četba:
Moree, D. (2022). Meziprostory

Práce v terénu – studenti si vyberou z několika možností: návštěva divadla utlačovaných, nahrávka rozhovoru s někým, kdo má zkušenost s pozicí cizince nebo menšiny s důrazem na téma, které si student vybere pro přípravu své prezentace.


Požadavky na atestaci:
Reflexe na samostatnou práci – studenti vypracují 1 – 2 NS textu, kde propojí poznatky z hodiny s tím, co zažili během samostatné práce v terénu. Cílem reflexe je zamyslet se nad tím, jak s informacemi pracovat v běžném životě v rámci setkání, kde kulturní rozdíly hrají nějakou roli.

Prezentace – studenti budou během první hodiny rozděleni do malých skupin a každá z nich připraví prezentaci na zvolené téma. Týden před jejím uvedením odevzdá prezentaci do odevzdávárny v moodle.

Účast na 80 % výukových hodin


Literatura:

Anthias, F. (2011). “Intersections and Translocations: new paradigms for thinking about cultural diversity and social identities.” European Educational Research Journal 10: 204–216.

Banks, J., A. (ed.) (2004). Diversity and Citizenship Education; Global Perspectives. San Francisco: Jossey-Bass: 3-15.

Bauman, Z. (2004). Identity. Cambridge: Polity Press.

Berry, J., W. (1997). “Immigration, Acculturation, and Adaptation.” Applied Psychology: An international review, 46: 5–68.

Bhopal, K. (2004). “Gypsy Travellers and Education: Changing needs and changing perceptions.” British Journal of Educational Studies 52: 47–64.

Crocker, Jennifer & Major, Brenda (1989). “Social Stigma and Self-Esteem: The Self-Protective Properties of Stigma.” Psychological Review 96, no. 4: 608–630.

Devine, D. (2005). “Welcome to Celtic Tiger? Teacher responses to immigration and increasing ethnic diversity in Irish schools.” International Studies in Sociology of Education 15: 49–69.

Gijsberts, M. (2004). Ethnic minorities and Integration; Outlook for the Future. The Hague: Social and Cultural Planning Office.

Gordon, P. S. (2005). “Not a Mormon; Confessions of a Dangerous Nomo.” Cultural Studies 19: 423–429.

Hammer, M., R., & Bennett, M., J., & Wiseman, R. (2003). “Measuring Intercultural Sensitivity: The intercultural development inventory.” International Journal of Intercultural Relations 27: 421 – 443.

Howard J. A. (2000). “Social Psychology of Identities.” Annual Review of Sociology 26: 367–393
Link, Bruce, G. & Phelan, Jo, C. (2001). “Conceptualizing Stigma.” Annual Review of Sociology 27: 363–385.
Klimek, A. (2000). Velké dějiny zemí koruny české, svazek XIII.  [Grand History of the Lands of the Czech Crown, Volume XIII.]. Litomyšl: Paseka.

Klimek, A. (2002). Velké dějiny zemí koruny české, svazek XIV.  [Grand History of the Lands of the Czech Crown, Volume XIV.]. Litomyšl: Paseka.

Marková, I. (ed.) (2004). Trust and democratic transition in post-communist Europe. Oxford: Oxford University Press.

Moree, D. (2013). “Teachers and School Culture in the Czech Republic before and after 1989.” The Curriculum Journal 24, no. 4: 586–608. ISSN 0958-5176.  (Online 1469-3704).

Moree, D., Klaassen, C. & Veugelers, W. (2008). “Teachers’ Ideas about Multicultural Education in a Changing Society: the case of the Czech Republic.” European Educational Research Journal 7. ISSN 1474-9041.

Moree, D., Vávrová, T. & Felcmanová, A. (2017). Blue or red, why do categories attract? Urban Review, 49, 498 – 509 DOI 10.1007/s11256-016-0396-3.

Moree, D. (2022). Základy interkulturního soužití. Praha. Portál.

Moree, D. (2022). Meziprostory. Praha. Karolinum.

Parker, W., C. (2007). “Imagining a Cosmopolitan Curriculum. A Working Paper Developed for the Washington State Council for the Social Studies.” Seattle: University of Washington.

Power, F., C. & Power, A., M. (2008). “Civic Engagement, Global Citizenship and Moral Psychology.” In: Oser, F., K. & Veugelers, W. (eds). Getting Involved; Global Citizenship Development and Sources of Moral Values. Rotterdam: Sense Publisher.

Samovar, L., A.; Porter, R., E.; McDaniel, E., R. & Roy, C., S. (2013). Communication between Cultures. Wadsworth: Cengage Learning.

Online Resources
www.dvenatreti.cz
www.czechkid.cz