Modul elektronické výuky pro kurz Psychologie virtuálního světa. Studenti zde naleznou studijní opory a prostředí, v němž budou zadávány a odevzdávány úkoly.
Předmět Žáci a virtuální svět seznamuje s velmi mladou disciplínou aplikované psychologie (90. léta 20. století), která je v evropském kulturním prostředí nazývána jako kyberpsychologie. Kurz usiluje o vztažení poznatků tohoto oboru studia do kontextu výchovy, vzdělávání a volnočasových aktivit současné mládeže, umožňuje studentům seznámit a zamyslet se nad aktuálními trendy v kontextu výkonu jejich budoucí učitelské profese. Předmět kopíruje strukturu témat zahraničních učebnic a kurzů s obohacením o koncepci prolínání herně-virtuálních prostředí s realitou, které reprezentují fenomény jako gamifikace, hraní digitálních her, expanze zábavního softwaru do vzdělávací oblasti (edutainment, serious gaming), sociálně sítě s herními prvky atd.
- Teacher: Ondřej Hrabec
Cílem kurzu je poskytnout základní přehled o psychologii jako vědecké disciplíně a o klíčových konceptech obecné, vývojové a sociální psychologie. Důraz je kladen na souvislosti mezi představovanými teoriemi a koncepty, na porozumění komplexnosti lidské osobnosti a kontinuity vývoje. Prostřednictvím seminářů bude velký prostor věnován aplikaci psychologické perspektivy pro porozumění a řešení reálných pedagogických situací. Kurz je realizován prostřednictvím přednášky a semináře, kdy seminář probíhá v malých skupinách a přednáška společně pro všechny skupiny. Těžiště kurzu tvoří komplexní seminární úkoly vycházejících ze školních situací, které studenti plní v malých skupinách. Každá skupina připraví rozbor situace za použití psychologických konceptů představených v přednášce a dostudovaných v rámci samostudia. Skupinové úkoly budou prezentovány a diskutovány na seminářích. Kurz bude seznamovat s následujícími tématy z obecné, vývojové a sociální psychologie. Témata jsou představena s odlišením toho, zda budou explicitně vykládány v přednáškové části kurzu, nebo zda se u nich předpokládá samostudium s oporou ve studijních materiálech.
- Teacher: Michal Božík
- Teacher: Nikola Frkalová
- Teacher: Anna Frombergerová
- Teacher: Radka High
- Teacher: Ondřej Hrabec
- Teacher: Miroslav Klusák
- Teacher: Irena Smetáčková
- Teacher: Jitka Taušová
- Teacher: Anna Vozková
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí.
Komunikace a pedagogická komunikace
Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí
Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou
Kritická místa komunikace ve škole
Nácvik základních komunikačních dovedností, umění zpětné vazby
- Teacher: Michaela Kubátová
- Teacher: Ida Viktorová
Cílem kurzu je poskytnout základní přehled o psychologii jako vědecké disciplíně a o klíčových konceptech obecné, vývojové a sociální psychologie. Důraz je kladen na souvislosti mezi představovanými teoriemi a koncepty, na porozumění komplexnosti lidské osobnosti a kontinuity vývoje. Prostřednictvím seminářů bude velký prostor věnován aplikaci psychologické perspektivy pro porozumění a řešení reálných pedagogických situací. Kurz je realizován prostřednictvím přednášky a semináře, kdy seminář probíhá v malých skupinách a přednáška společně pro všechny skupiny. Těžiště kurzu tvoří komplexní seminární úkoly vycházejících ze školních situací, které studenti plní v malých skupinách. Každá skupina připraví rozbor situace za použití psychologických konceptů představených v přednášce a dostudovaných v rámci samostudia. Skupinové úkoly budou prezentovány a diskutovány na seminářích. Kurz bude seznamovat s následujícími tématy z obecné, vývojové a sociální psychologie. Témata jsou představena s odlišením toho, zda budou explicitně vykládány v přednáškové části kurzu, nebo zda se u nich předpokládá samostudium s oporou ve studijních materiálech.
- Teacher: Nikola Frkalová
- Teacher: Anna Frombergerová
- Teacher: Radka High
- Teacher: Ondřej Hrabec
- Teacher: Miroslav Klusák
- Teacher: Irena Smetáčková
- Teacher: Jitka Taušová
Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost.
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami.
Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Studium školní dokumentace
Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem
a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči (viz materiál)
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (viz materiály ke kazuistikám
- zápis a přijímací řízení do školy
- nesouhlas s hodnocením žáka,
- absence,
- ničení majetku,
- sociální problémy,
- nevhodné chování.
6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (viz materiál k motivačnímu rozhovoru)
7. Rešerše vybraných odborných textů
- Teacher: Diana Dvořáková
- Teacher: Daniela Nováková
- Teacher: Ida Viktorová
Modul elektronické výuky pro kurz Žáci a virtuální svět. Studenti zde naleznou studijní opory a prostředí, v němž budou zadávány a odevzdávány úkoly.
Předmět Psychologie virtuálního světa seznamuje s velmi mladou disciplínou aplikované psychologie (90. léta 20. století), která je v evropském kulturním prostředí nazývána jako kyberpsychologie. Kurz usiluje o vztažení poznatků tohoto oboru studia do kontextu výchovy, vzdělávání a volnočasových aktivit současné mládeže, umožňuje studentům seznámit a zamyslet se nad aktuálními trendy v kontextu výkonu jejich budoucí učitelské profese. Předmět kopíruje strukturu témat zahraničních učebnic a kurzů s obohacením o koncepci prolínání herně-virtuálních prostředí s realitou, které reprezentují fenomény jako gamifikace, hraní digitálních her, expanze zábavního softwaru do vzdělávací oblasti (edutainment, serious gaming), sociálně sítě s herními prvky atd.
- Teacher: Ondřej Hrabec
V kurzu Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, který je realizován jako součást projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), si studenti učitelství v rámci speciálně-pedagogického modulu zvýší znalosti o možnostech společné organizace individualizované práce žáků se SVP pedagogem a asistentem pedagoga s ohledem na specifika vzdělávacích potřeb žáků v základní škole a v rámci psychologického modulu si prakticky vyzkouší, jak s asistentem pedagoga ve vyučovací hodině komunikovat a spolupracovat.
- Teacher: Vanda Hájková
- Teacher: Tereza Krčmářová
- Teacher: Michaela Kubátová
- Teacher: Lea Květoňová
- Teacher: Klára Martinovská
- Teacher: Pavlína Šumníková
- Teacher: Ida Viktorová