Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK
Článek Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK - základní a výchozí studie.
Úvodu semináře obsahuje odpovědi na evokační otázky, doprovázené výkladem vedoucí semináře:
Paní učitelko, pane učiteli,
• proč Vlado, který sedí vedle mě, píše dopis kamarádce takovým divným písmem? Proč nepíše jako my?
• proč se ve slově bít/být píše jednou měkké i a jednou tvrdé y, když vyslo-vujeme obě slova stejně?• proč vlastně máme vyjmenovaná slova?
• proč píšeme na začátku slova ú a uprostřed slova ů, když obě ú/ů vyslovu-jeme úplně stejně?• proč se v této písničce zpívá Dú Valaši, dú? Proč tam není Jdou (dou)?
• proč je 1. pád pes a 2. pád bez psa? Proč není bez pesa?
• proč po nás chcete, abychom říkali třeba My bychom chtěli jet na výlet, když stejně všichni říkají My bysme chtěli jet na výlet?
• proč jste mi v článku do školního časopisu opravila větu Před dvěmi dny naše třída vystupovala na vánoční besídce?
• a proč vlastně mluvíme jinak doma a jinak ve škole?