Osnova týdnů

  • Úvod

    • Nově koncipovaný kurz, který si klade za cíl propojit následující tematické okruhy:

      1) Obecné poznatky o jazyce a vývoj českého jazyka.

      2) Shrnutí poznatků oborové didaktiky češtiny: obsah, metody, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.

      3) Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.

      4) Práce se základními pedagogickými a didaktickými dokumenty a materiály.

      5) Úvod do psychodidaktiky předmětu.

      Aktuální infromace k zimnímu semestru 2020/2021:

      Nezmění-li se epidemiologická situace a vydaná nařízení, výuka bude probíhat online, a to v reálném čase rozvrhu ve virtuálním univerzitním prostředí Adobe Connect. Studující se do virtuální místnosti dostanou zkopírováním příslušného internetového odkazu. Doporučuji studentům, aby si aplikaci Adobe Connect nainstalovali, resp. vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

      On-line setkání se uskuteční 11.11.2020 12:35 - 18:35 na adrese https://el.lf1.cuni.cz/kscjiv (nutno mít staženou aplikaci Adobe Connect).

      Pro úspěšnou práci v semináři je nezbytně nutné, aby frekventanti měli k dispozici skripta Michalové - Šmejkalové (viz seznam literatury).

       Podmínky zakončení předmětu se nemění.

      Literatura:

      Povinná literatura:

      HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK PedF, 1999.
      Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .ISBN 80-7290-186-9

      Doporučená literatura k opakování:
      KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

      SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

      PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

      HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

       Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.

      Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

      Rozšiřující literatura:

      Babušová, G. Komunikační činnosti v teroii a praxi. Praha 2014.
      Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.
      Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.
      Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.
      Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
      Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
      Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

      Požadavky ke kontrole studia: aktivní účast na semináři,  seminární práce spojující téma vývoje jazyka s konkrétní kurikulární oblastí na 1. stupni ZŠ (mailem do 14. 12. 2020), dodržení nabytých didaktických zásad.

    • Zde je prostor pro vaše dotazy.

  • Základní vzdělávací dokumenty k prostudování

  • Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ

    • Prostudujte vloženou publikaci a navrněte vlastní inovační postupy pro rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy.

  • Přehledy učiva - 1. stupeň

  • Novinky v didaktice českého jazyka na 1. stupni

  • Psychodidaktika

    • Ná základě studia publikace Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta přemýšlejte o hlavních zásadách psychodidaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy.

      Diskuse na semináři.

  • 7. ledna - 13. ledna

    • Článek Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK - základní a výchozí studie.

      Úvodu semináře obsahuje odpovědi na evokační otázky, doprovázené výkladem vedoucí semináře:

      Paní učitelko, pane učiteli,

      proč Vlado, který sedí vedle mě, píše dopis kamarádce takovým divným písmem? Proč nepíše jako my?

      proč se ve slově bít/být píše jednou měkké i a jednou tvrdé y, když vyslo-vujeme obě slova stejně?proč vlastně máme vyjmenovaná slova?

      proč píšeme na začátku slova ú a uprostřed slova ů, když obě ú/ů vyslovu-jeme úplně stejně?proč se v této písničce zpívá Dú Valaši, dú? Proč tam není Jdou (dou)?

      proč je 1. pád pes a 2. pád bez psa? Proč není bez pesa?

      proč po nás chcete, abychom říkali třeba My bychom chtěli jet na výlet, když stejně všichni říkají My bysme chtěli jet na výlet?

      proč jste mi v článku do školního časopisu opravila větu Před dvěmi dny naše třída vystupovala na vánoční besídce?

      a proč vlastně mluvíme jinak doma a jinak ve škole?

  • Internetové zdroje

  • Základy učiva o praslovanštině a staroslověnštině

    • Vyřešte cvičení obsažená v pracovních listech a ozřejměte si základní poznatky o staroslověnštině jako úvod k dalšímu studiu.

      Všechny úkoly vztahujte k reliktům jazykového vývoje, které se zobrazují v současném jazyce, resp. k učivu 1. stupně ZŠ.

    • Pokračování

  • Cyrilice

    • Nastudujte poznatky o cyrilici a podle tabulky se pokuste napsat svoje jméno. Zamyslete se nad motivačním využitím učiva o cyrilometodějské misi ve výuce, resp. nad jejím využitím při rozvoji mezipředmětových vztahů.

  • Staroslověnština

  • Seminární práce

    • Na základě studia skript Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .ISBN 80-7290-186-9

      a literatury uvedené výše zpracujte seminární práci dle zadání.

      Vypracování vložte dle možnosti sem, anebo zašlete vedoucí semináře mailem.

  • Souhrnná rozšiřující literatura

  • Vaše inspirace