Řečové dovednosti
Obsah tématu:
Rozvoj řečových dovedností: receptivní řečové dovedností: poslech a čtení s porozuměním, produktivní řečové dovednosti: mluvení a písemný projev, integrace řečových dovedností a jazykových prostředků.
Studijní literatura:
ŠVERMOVÁ, D., BUČKOVÁ, T. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - ausgewählte Themen II (Sprachfertigkeiten, Arbeit mit dem Text). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. Dostupné na https://pedf.cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/97-linguodidaktik-deutsch-als-fremdsprache-ausgewahlte-themen-ii-sprachfertigkeiten-arbeit-mit-dem-text-e-book.
Zadání distanční části:
Prostudujte si kapitoly 2.2, 2.3., 3.2 a 3.3 ve výše uvedeném e-booku a odpovězte na následující otázky:
- Srovnejte obtížnost řečových dovedností čtení a poslech s porozuměním z různých hledisek.
- Z jakých procesů se sestává poslech s porozuměním?
- Podle čeho můžeme členit cvičení pro poslech s porozuměním?
- Jaké rozlišujeme styly poslechu z hlediska množství přijímaných informací?
- S jakými druhy textů mohou žáci pracovat při čtení s porozuměním?
- Definujte rozdíl mezi analytickým a syntetickým čtením.
- Srovnejte obtížnost řečových dovedností psaní a mluvení z různých hledisek.
- Popište fáze při rozvoji mluveného i písemného projevu.
- Charakterizujte volné psaní ("freies Schreiben") - jaké jsou jeho cíle?
Následně připravte didaktizaci dle zadání a vložte ji do úkolu.