Příprava vyučovací hodiny
Obsah tématu:
Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny německého jazyka. Formulace cíle vyučovací hodiny. Volba vhodných didaktických postupů a organizačních forem práce.
Studijní literatura:
HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts. Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Band 2. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren, 2001.
Zadání distanční části:
A. Zamyslete se nad vlastním pojetí přípravy vyučovací hodiny. Jaké otázky si při tvorbě přípravy kladete, jakou formu má příprava, jaké strukturní prvky obsahuje apod. Odpovězte na otázku, k čemu příprava na vyučovací hodinu slouží.
B. Prostudujte si přiloženou kapitolu Unterrichtsplanung. Odpovězte na následující otázky (jako pomůcku využijte i přiloženou prezentaci):
- Popište součásti Schulzova modelu aplikovaného na výuku cizích jazyků.
- Jaké otázky si klade vyučující při plánování hodiny?
- Popište principy plánování vyučovací hodiny.
- Jak lze formulovat cíle vyučovací hodiny?
- Charakterizujte 3 fáze vyučovací hodiny a uveďte vlastní příklady.
- Vytvořte si svoji skizu pro plánování vyučovací hodiny se všemi jejími strukturními prvky.
C. Porovnejte vlastní pojetí přípravy vyučovací hodiny s pojetím v prostudované literatuře. V čem se liší, v čem jsou shodné?
D. Následně vytvořte vlastní návrh vyučovací hodiny a vložte jej do tohoto prostředí.