Obecná východiska při řešení výchovných problémů ve škole

Tři hlavní rysy celoškolní politiky pro snížení kriminality mládeže, tedy i vandalismu:

  • Pedagogický sbor by měl být jednotný v názorech na standardy chování požadovaného od žáků, a to včetně postupů, které jsou v případě potřeby pro jejich dosažení uplatňovány.
  • Učitelé se musí chovat jednotně, musí spolupracovat a vzájemně se podporovat ve smyslu co nejvhodnějšího přístupu k disciplinárním problémům.
  • Škola by měla přijmout soubor opatření, která může aplikovat, a tím žáky motivovat k dobrému chování (např. využívat pochvaly ve třídě či systém odměn za dobrou práci a vzorné chování (Kyriacou, 2005).

 

Praktická východiska vzniku rizikového chování:

Snížením příležitostí jednat protiprávně ve školském zařízení a dopouštět se vandalismu, snížíme i četnost samotných případů. Možná řešení:

  • Fyzický dohled nad žáky – „dozory“ i o přestávkách v prostorách, kde se žáci mohou pohybovat.
  • Organizované přestávkové aktivity – nabídnutím nějaké aktivity či zaměstnání může nahradit nudu u žáků a tím předcházet úmyslnému ničení majetku.
  • Odpočinková (relaxační) místa – tato místa mohou přitahovat žáky k různým rozhovorům, kontaktům atd.
  • Resocializační pedagogiky (resocializační divadlo, sportovní aktivity, dramatoterapie, muzikoterapie, výtvarné aktivity).
  • Komunikace se žáky.
  • Vytváření vhodného klimatu ve škole, třídě.
  • Netolerance jakéhokoli závadového chování.
  • Zakotvení podmínek zacházení se školním majetkem, včetně sankcí a náhrad do školního řádu, a prokazatelné seznámení žáků a rodičů s tímto nařízením.
  • Výchova prací - optimálním řešením náhrady škody je uvedení poškozené věci do původního stavu viníkem (u žáků 2. stupně ZŠ a střední školství) či za pomoci rodičů (žáci 1. stupně ZŠ), a to vlastními silami, lidskou, fyzickou prací (za  předpokladu, že ještě lze vandalsky poškozenou věc opravit).
  • Průběžná prevence během celého školního roku.
  • Trénink zvládání vlastní agresivity, nácvik odolnosti proti stresu v indikovaných případech.

Snažte se vždy dobrat příčiny daného jednání a s ní následně pracovat. V případě, že se práce s příčinou vymyká vašim možnostem nebo pro ni nemáte zákonné opodstatnění, hledejte na vás navazující instituci nebo organizaci, která s příčinou pracovat může a umí, a zprostředkujte kontakt mezi ní a žákem nebo žákyní, kteří se vandalismu dopustili (PPP, SVP).

Nevhodné postupy:

  • bagatelizace a přehlížení prvních náznaků problému;
  • ambivalence k problému;
  • apatie k problému;
  • zesměšňování problému a jeho aktérů;
  • pouhé pasivní předávání informací (např. holé informace typu: „vandalismus je špatný“, „nesmíte ničit vybavení třídy“);
  • nekomunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a zákonným zástupcem;
  • nezdravá komunikace;
  • potlačování diskuse;
  • stigmatizování žáků, kteří se vandalského činu dopustili; nerespektování názorů žáků.
Naposledy změněno: pátek, 3. prosince 2021, 11.09