1. Doména – společnost

Rizikové faktory

  • příležitost k nelegální činnosti
  • negativní vzory v okolí
  • glorifikace rizik a negativního chování v médiích
  • nízká úroveň vzdělání
  • nezaměstnanost
  • prostředí ohrožené sociálním vyloučením
  • příslušnost k menšinám (zejména problematika romské menšiny)
  • chudoba

Protektivní faktory

  • kvalitní úroveň školy
  • pozitivní vzory ve společnosti
  • pozitivní poselství v médiích
  • vytváření příležitosti pro rozvoj kreativity mládeže
  • jasné zákony omezující nedostatečnou povinnou školní docházku
  • včasné podchycení a práce s rizikovými rodinami v rámci prevence

2. Doména - osobnost jedince

Rizikové faktory

  • hledání náhradního uspokojení při citové deprivaci nebo neuspokojených základních psychických potřebách (potřeba uznání a pozornosti)
  • volání o pomoc v tíživé akutní situaci – dítě je ve stresu
  • disharmonický vývoj osobnosti (oploštěná emocionalita, výraznější egoismus, nedostatečná sebekontrola a vnitřní zábrany) problémové chování přerůstá v poruchy chování 
  • projev jiné závažné psychické poruchy (např. schizofrenie, deprese)
  • experimenty s návykovými látkami u žáků
  • gambling a jiné formy rizikového chování

Protektivní faktory

  • rozvoj schopností dítěte
  • svědomitost
  • extroverze
  • citová stabilita

3. Doména – škola

Rizikové faktory

  • povyšování žáka s mimořádnými vědomostmi a schopnostmi
  • vysoký počet žáků ve třídě
  • nedostatečná příprava učitele, přetěžování učitele
  • odpor ke škole u dětí s menším nadáním (jsou kárány, trestány, či zesměšňovány)
  • vysoké požadavky na žáka
  • negativní citové zážitky spojené se slabým prospěchem, neschopností porozumění učivu a tím i zhoršené sociální postavení v kolektivu (porucha mezilidských vztahů)
  • špatné přizpůsobení školnímu režimu
  • nechuť ke školní práci
  • projevy šikanování ve školách
  • osobnost pedagoga (nespravedlivé hodnocení žáků, lhostejnost k chování žáků, neřešení vážných situací, atd.)

Protektivní faktory

  • zdravé klima školy a třídního kolektivu
  • podpora učitele
  • včasná diagnostika výukových obtíží a školní neúspěšnosti a náprava motivace k učení
  • pozitivní hodnocení
  • podpora sebevědomí s ohledem na individualitu žáka
  • včasná systematická a efektivní specifická primární prevence

4. Doména – rodina

Rizikové faktory

  • zanedbávající, příliš autoritativní nebo příliš liberální výchova
  • nejednotnost výchovného působení
  • nezájem rodičů o své děti (trávení volného času, nedostatečná péče)
  • rodiče sami nemají dostatečně osvojené morální normy a jsou pro dítě nevhodným modelem  
  • dítě s problémovým chováním je v roli obětního beránka v rodině – problémy v chování u dítěte pomáhají udržovat rodinnou rovnováhu, jiné problémy se neřeší
  • zaměstnanost rodičů (pracovní vytíženost, směnnost jejich práce, atd.)
  • neochota a neschopnost rodičů motivovat dítě ke vzdělávání
  • nedostatečné právní povědomí o rodičovských povinnostech
  • aktuální zatěžující či krizová situace v rodině (např. rozvod rodičů, ztráta rodiče, apod.)

Protektivní faktory

  • dobré vztahy v rodině
  • otevřená komunikace
  • neautoritativní podpora dítěte a jeho přijímání takového, jaký je
  • duchovní orientace rodiny
  • kvalitní a podnětné rodinné prostředí
  • pomoc v obtížných situacích a pozitivní vztahy rodičů a dospělých
  • včasné podchycení problémů a využití odborné pomoci

5. Doména – vrstevnické prostředí, místní komunita

Rizikové faktory

  • party s negativním cílem činnosti (experimenty s návykovými látkami, kriminální činnost, atd.)
  • nedostatečná nabídka volnočasových aktivit v komunitě
  • prostředí ohrožené sociálním vyloučením

Protektivní faktory

  • kvalitní a pestrá nabídka volnočasových aktivit jak v mimoškolní činnosti, tak v místě bydliště
  • pozitivní vzory ve vrstevnickém prostředí, peer prvek
Naposledy změněno: úterý, 28. prosince 2021, 12.30