Úkol 2
- 1. Odpady
Klasifikace (tuhý, kapalný, plynný odpad) a základní charakteristika (producenti odpadu, popis, rizika při zacházení s odpadem tohoto typu apod.). Základní terminologie (inertní odpad, domovní, komunální odpad, separace, recyklace, bioodpad, kompostér, vermikompostér apod.). Způsoby zacházení s tuhým komunálním odpadem. Třídění TKO v MŠ. Kompostování v MŠ a jeho význam pro realizaci EVVO. Organizace nabízející podporu a pomoc při zacházení s odpadem či se zaváděním separace odpadu.
- Energie
Základní terminologie (tok energie v ekosystému – základní schéma, energetická kaskáda – úbytek energie). Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie. Diskuse efektivity a rizik základních zdrojů energie pro životní prostředí. Energeticky úsporná opatření v MŠ. Pasivní a nízkoenergetické stavby.
- Globální změny klimatu
Základní terminologie (skleníkový efekt, ozónová díra, inverze, smog apod.). Příčiny a následky pro ekosystém a zdraví lidí. Národní a nadnárodní opatření vedoucí k eliminaci či zpomalení globálních klimatických změn.
- Globalizace
Základní terminologie (zoogeografické oblasti, biomy, bariéry a ostrovy, endemit, konkurence apod.). Bourání bariér mezi zoogeografickými oblastmi. Úbytek druhů a snižování druhové pestrosti (diverzity). Červené knihy ohrožených živočichů. Invazní druhy rostliny a živočichů. Globalizace v lidské společnosti – výhody a rizika.
- Znečištění ovzduší
Základní terminologie (emise, imise, smog apod.). Škodliviny znečišťující ovzduší (výčet, vznik, následky pro životní prostředí i zdraví lidí, preventivní opatření. Den bez aut. Nemoci ze znečištěného ovzduší a prevence před nimi. Důsledky pro praktický provoz předškolního zařízení.
- Znečištění vody
Základní terminologie (hydrosféra, čistírna odpadních vod, základní schéma koloběhu vody, retenční nádrže). Problém nedostatku nezávadné pitné vody. Nemoci přenášené znečištěnou vodou a prevence před nimi. Čistírny odpadních vod. Zacházení s vodou (s důrazem na úsporná opatření a na látky, které nezachytí čistírny odpadních vod). Důsledky pro praktický provoz předškolního zařízení.