Průvodce 7. kapitolou
Nemám příliš ráda "škatulkování" lidí a určování jejich schopností a neschopností nějakým obecným popisem. Nicméně určité zákonitosti vývoje existují a pokud nechceme lidem v katechezi ubližovat, ve smyslu komplikovat jim cestu k Bohu, pak je nutné se s těmito zákonitostmi obeznámit. Na druhou stranu je třeba opustit i některé zažité představy, mezi které patří např. to, že malé děti v předškolním věku nejsou schopny chápat víru a mohou si jen hrát.
Člověka neurčují pouze jeho rozumové schopnosti, ale pro katechezi je důležité i to, čím je, co je schopen prožívat a jak je schopen jednat. Jinými slovy bereme v úvahu rovinu bytí, jednání a cítění.
K vašemu samostudiu vám mohu nabídnout:
1. Srovnávací tabulku různých teorií a škál, které se snaží popsat schopnosti člověka související s jeho duchovním životem podle věku.
2. Prohlédněte si schéma, které se snaží zachytit celou škálu různých typů katechezí, které mohou být součástí tzv. katechetického projektu farnosti (zmiňuje se o něm český Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice).
3. Články - vyberte si některou věkovou skupinu a pročtěte si příslušný článek, jehož krátký abstrakt napíšete do závěrečného textu. Můžete si vybrat i jiný text z jiného zdroje, který vás zaujal:
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2014-1/Biblicke-pojeti-cloveka.html - základní východisko pro všechny věkové skupiny
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2014-2/Znovu-zacit-verit.html - trochu jinak řečeno to, co bylo nabídnuto již v kapitole o evangelizaci, v článku jsou zmínky i o specifiku některých věkových skupin a určitě stojí za promyšlení
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2013-1/Rozvijeni-daru-viry-u-deti-v-Katechezi-dobreho-Pastyre.html - o věkové skupině nejmenších dětí předškolního věku (doplněním jsou i některé články z webu www.katechezedobrehopastyre.cz z rubriky Články
- http://www.cestykatecheze.cz/_d/Obrat-k-detstvi.pdf - o věku dětství z pohledu německé náboženské pedagogiky
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2013-3/Role-rodiny-v-krestanske-iniciaci-deti.html - pro iniciační katechezi dětí spojenou s přípravou ke svátostem
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2012-2/Nektere-pohledy-vyvojove-psychologie-na-praci-s-mladymi-birmovanci.html
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2009-1/Cesta-k-sebepoznani-a-sebeprijeti.html - užitečné pro katechezi s dospělými (pohled psychologa)
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2009-2/Pevny-bod-v-zivote-cloveka.html - užitečné pro katechezi s dospělými (pohled psychologa)
- http://www.cestykatecheze.cz/casopis/2010-2/Nabozenstvi-a-hodnoty.html - užitečné pro první evangelizaci (tj. pro programy pro veřejnost nebo pro školy)
4. Výuka náboženství a katecheze dětí: jejich rozlišování a komplementarita (doplňování se)
Odlišnost těchto forem služby Božímu slovu deklaruje VDK. V přílohách k této kapitole najdete k tomuto tématu dva soubory, které si prohlédněte. Druhý z nich je ukázkou návrhu programu výuky náboženství pro gymnázia, který byl zpracován na základě požadavků na výuku náboženství z pohledu seznámení studentů - zájemců o tento předmět s římskokatolickým náboženstvím. Oba soubory by měly být dostatečně ilustrativní k tomu, abyste dokázali porozumět rozdílu mezi výukou náboženství a katechezí a obhájit nutnost tyto dvě formy služby církve v praxi rozlišovat. Pro věřící účastníky by výuka náboženství měla doplňovat katechezi a naopak.
Otázka ke zkoušce - k přemýšlení:
- Vyberte si některou věkovou skupinu a zkuste popsat, jaký typ katecheze bývá pro ni vhodný, jaký model byste použili, jaké dílčí cíle na cestu k plnému společenství s Bohem byste si stanovili, co je třeba u této skupiny zohlednit apod.
- Stručně vysvětlete, proč je v praxi nutné rozlišovat mezi výukou náboženství a katechezí.