Disciplíny pedagogiky
Kterou z pedagogických disciplín charakterizuje níže uvedený úryvek?
1. ……………………………………….. vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se rovněž procesem, který charakterizuje činnost učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením.
|
2. ……………………………………… je vědecká teorie o vytváření modelů budoucího vývoje vzdělávání. Je zaměřena především na metody a procedury prognózování, tj. činnosti vedoucí k vytváření konkrétních plánů rozvoje vzdělávání v dlouhodobé časové perspektivě (10 – 20 a více let).
|
3. ………………………………………………. se zabývá aplikací psychologických poznatků v pedagogické praxi, tj. ve vyučování a výchově dětí, mládeže a dospělých. Zkoumá změny v osobnosti jedince podmíněné a navozené výchovně-vzdělávacím procesem.
|
4. …………………………………………………….. je disciplína zabývající se širokým okruhem problémů spjatých s výchovným působením na rizikové a sociálně-znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých. Mezi tyto problémy patří zejména poruchy rodiny a rodičovství; náhradní rodinná výchova; týrané, zneužívané a zanedbávané děti; delikvence a agrese mládeže aj.
|
5. ………………………………………… je základní pedagogickou disciplínou, která usiluje o systemizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí a o vyvození obecně platných pedagogických norem. Abstrahuje od věku vychovávaného jedince, od instituce, ve které se výchova koná, i od oboru, ve kterém se jedinec vyvíjí. Přináší tak závěry pro všechny dílčí pedagogické disciplíny a má tedy úlohu integrační a kooperační.
|
6. …………………………………………. řeší problematiku výchovně vzdělávacího působení na dospělé po skončení školní docházky. Zabývá se zejména studiem při zaměstnání, rekvalifikačními a dalšími formami vzdělávání dospělých. |
7. …………………………………………. zkoumají vývoj výchovy jako společenského jevu; vývoj pedagogických idejí a koncepcí, formulovaných čelnými pedagogy a filozofy a ve své době často neuskutečnitelných; vývoj výchovně vzdělávacích zařízení, jejich pojetí, organizaci a řízení.
|
8. …………………………………………. je multidisciplinární obor, zkoumající a srovnávající vzdělávací systémy a procesy, jejich determinující faktory a efekty na různých úrovních jejich reálné existence, z aspektů různých skupin a společenství v širším kontextu sociálního systému a jeho subsystémů.
|
9. ………………………………………….. se zabývá systémem kvantitativních a kvalitativních výzkumných metod, kterými lze zkoumat pedagogické jevy a procesy, pedagogické zákonitosti, pedagogickou realitu apod.
|
10. ……………………………………………. je pedagogickou disciplínou, která se zabývá společenskými aspekty výchovy a vzdělávání. Studuje problematiku dostupnosti vzdělávání, vzdělanostní mobilitu, postoje lidí k výchově a vzdělávání, vztah rodiny a školy, profesi učitele a další témata, která zkoumá pomocí sociologických metod.
|
11. ……………………………………………… se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, kteří jsou postiženi vrozenými nebo získanými nedostatky tělesnými či duševními, a její podobory jsou členěny dle povahy nedostatků na etopedii, psychopedii, somatopedii, tyflopedii, logopedii a surdopedii.
|
12. Z názvu vyplývá, že hlavním zájmem této pedagogické disciplíny je „volný čas“ trávený určitou skupinou populace (děti ve věku povinného vzdělávání, mládež, dospělí). Jedná se o…………………………………………………
|
Obecná pedagogika Pedagogika volného času Sociologie výchovy Pedagogická psychologie Metodologie pedagogiky Speciální pedagogika Srovnávací pedagogika Andragogika Sociální pedagogika Pedagogická prognostika Dějiny pedagogiky a dějiny školství Didaktika
|