Lektorská praxe – anotace
Anotace
Předmět: Lektorská praxe
Bakalářský studijní program 3. ročník
Cíl předmětu:
Lektorská praxe probíhá ve vzdělávacím zařízení (sledování výuky němčiny ve státní nebo soukromé jazykové škole), ve volnočasovém zařízení (jazykové kurzy němčiny), možná je i pomoc při pořádání jazykově-metodických seminářů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (ústavy a vydavatelství), součinnost se zahraničním lektorem při výuce němčiny (příprava výukových materiálů, techniky).
Cílem lektorské praxe je seznámit studenty s přípravou na výuku dospělých v různých zařízeních jak pro volný čas, tak určených k dalšímu vzdělávání, sledovat plnění stanoveného cíle daného příslušnou institucí, respektování individuálního přístupu k účastníkům vzdělávacích aktivit, způsoby analýzy nedostatků a evaluace výsledků.
Obsah předmětu:
Lektorská praxe je seznámení se:
- s cílem výuky v daném kurzu jazykové školy (s jazykovou úrovní A1-C1)
- s výukovými materiály (učebnicemi, pomůckami, přístrojovým vybavením)
- s účastníky kurzu (věk, počet účastníků, vstupní znalosti)
- s jazykovou úrovní účastníků na základě vstupního testu, popř. s přípravou a tvorbou rozřazovacího testu
Student se v rámci seminářů DVPP a součinnosti se zahraničními lektory seznámí:
- s cílem a účelem dalšího jazykově-metodického vzdělávání (čeho má být dosaženo: např. zvýšení kvalifikace)
- s jazykovou úrovní účastníků (účast na ústním pohovoru, pomoc při přípravě vstupního testu)
- s činností německého lektora (vyslaného ZfA) k plnění přípravy na certifikované zkoušky
- s používanými učebnicemi a dalšími výukovými materiály
- s organizací seminářů, jejich zaměření a výstupy
Student si vede po celou dobu semestru:
- docházku
- vlastní dokumentaci, zejména plán na dané období a popis činností
- evaluaci výsledků, resp. zhodnocení praxe (přínos, součinnost příslušné instituce….)
- vypracuje „Projekt“ nebo „Portfolio“, které předloží na konci lektorské praxe garantovi skupiny.
Požadavky k zápočtu:
- 18 – 22 hodin účasti na všech akcích
- studium dokumentace, podíl na přípravě didaktických pomůcek a pod.
- „Portfolio“ – souborná dokumentace lektorské praxe včetně příprav
- on-line kurz byl absolvován v ZS – kopie osvědčení o jeho absolvování
- 2 semináře: úvodní a závěrečný (termíny budou sděleny)
Literatura:
- Směrnice k Lektorské praxi
- Rámcový vzdělávací program pro jazykové školy
- Školní vzdělávací program příslušné jazykové školy, jiného vzdělávacího zařízení
- Dokumentace příslušného zařízení (DDM, JŠ…)
- vzdělávací/jazykové programy (DSD I a II, CLIL…)