Diagnostické materiály pro časnou diagnostiku
Diagnostické materiály pro časnou diagnostiku
Možnosti screeningu a intevence předčtenářských a raných čtenářských dovedností
Zde naleznete odkazy na diagnostické nebo screeningové nástroje, které umožňují hodnotit vývojovou úroveň dítěte v oblasti předčtenářských nebo čtenářských dovedností.
Caravolas, M. Volín, H. (2005) Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žákdy 2. až 5. ročníků ZŠ. IPPP, Praha.- dostupné prostřednictvím NÚV na základě odborného školení.
- umožňuje hodnocení čtenářských, pisatelských a fonologických schopností dítěte.
Seidlová Málková, Caravolas, M. (2013) Baterie testů fonologických schopností- BTFS. Národní pústav pro vzdělávání, Praha. - dostupné prostřednictvím NÚV na základě odborného školení.
- umožňuje pečlivé posouzení úrovně fonolgických schopností a fonologických procesů dítěte potřebných pro rozvoj počátečního čtení ( normy pro předškolní věk a první ročník- 5- 6,5 let) )
Seidlová Málková, G. , Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Grada, Praha.
- umožňuje hodncoení vývojové úrovně jazykových schopností dítěte ve věku 3, 5 - 5, 5 let: lexikální znalosti, fonologické schopnosti, porozumění gramatice.
Švancarová, D., Kucharská, A. (2012). Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum.
- umožňuje screening (vyhledávání) dětí s problémy v rozvoji předpokladů pro čtení a psaní na počátku školní docházky, mohou s ním pracovat i učitelé.
Mikulajová, M. Dostálová, A. (2005) V krajině hlásek a slov. Trénink jazykových schopností prodle D.B. Elkonina. Dialóg Bratislava.
- program pro cílený rozvoj fonologických schopností v předškolním věku.