5. Vnitřní supervize

Tento termín používá například Casement (2001), který tento způsob práce psychoterapeuta na sobě podrobně rozpracoval. Patří nicméně do mnohem širšího proudu uvažování, který nahradil tradiční přístup. Ten vycházel z toho, že supervizní pozornost byla zaměřena především na klienta (jeho emoce, myšlení, chování). Terapeut, který dodržoval technické parametry metody byl pak spíše jakousi profesionální a neutrální konstantou. Dnes je zcela zřejmé, že autentické emoce terapeuta v rámci psychoterapie jsou cenným vodítkem pro další psychoterapeutickou práci. Protipřenos se nepovažuje za něco špatného, čemu je nutné a možné předcházet. Je možné a užitečné o něm vědět. Sebereflexe myšlenek a pocitů terapeuta by měla vést k diferencovanějšímu vnímání než je pouhé sledování dimenzí: klid-neklid, spokojenost-nespokojenost apod.

Vnitřní supervize je způsob myšlení, které se snaží zachytit i zdánlivě nepodstatné či neadekvátní pocity a myšlenky, které v terapeutovi probíhají. Probíhá zcela přirozeně v rámci sezení s klientem i v době mimo něj, jen není zvykem si jí všímat a kultivovat ji.

V tomto prostoru, který je umožněn jistým odstupem, probíhá opětovné „prohlížení si“ jednotlivých okamžiků sezení, hra fantazie, pohrávání si s možnými souvislostmi, přihlédnutí v ryze osobním pocitům a nápadům. Nový vzhled na nebo do situace umožňuje i nový druh pohybu anebo alespoň pocit, že je možný.

Jako činnost můžeme vnitřní supervizi chápat dvěma způsoby:

a) jako náš profesionální postoj, který prostupuje celou naši práci – v něm respektujeme vzájemnou interaktivní komunikaci s druhým, možnost našeho i nevědomého podílu na ní, věnujeme jí pozornost a význam.

b) jako praktickou činnost - zaznamenávání svých nápadů a opětovné zvažování průběhu interakce s klientem – například formou dodatečných komentářů k záznamů konzultací. Do takových „polních poznámek“ pak s větším důrazem vnášíme především své vlastní osobní pocity a souvislosti, kterých jsme si „v akci“ nemuseli být vědomi.

Vnitřní supervize by měla postihovat především různé méně zjevné formy interaktivní komunikace – sdělení, která nejsou vyslovena. Casement hovoří o „sděleních prostřednictvím dopadu“, ve kterých se „pacienti chovají tak, že v terapeutovi vyvolají pocity, které se nedají sdělit slovy.“ Jako příklad můžeme uvést třeba situaci, kdy klient mluví o nějaké velmi emocionální situaci (například smrti otce v době, kdy byl malý) ale s velkým odstupem a neutrálně. Terapeut v sobě pocítí hluboký smutek a bolest – najednou neví, zda to je jeho běžná empatie, oživené vlastní reakce na ztráty v životě anebo je to smutek, který si klient nikdy nepřipustil a takto nepřímo jej dává jemu zažít. Kdyby šlo o poslední variantu mohli bychom mluvit o komunikaci prostřednictvím projektivní identifikace. Té je věnována zvláštní část v dalším textu.

Pro supervizora, který má před sebou hned několik překrývajících se polí k pozorování, je možnost vnitřní supervize v jistém ohledu velice limitovaná a přitom nezbytná. Supervizor naslouchá supervidovanému, přitom vnímá a představuje si obvykle tato pole:

- Pole klienta (či jiný předmět práce supervidovaného), aktuální a historický kontext jeho života a problematiky

- Pole supervidovaného, způsob jeho práce v kontextu s dalšími okolnostmi, osobností

- Pole interakce mezi supervidovaným a klientem

- Pole svých momentálních interakcí se supervidovaným

- Pole svých vlastních nápadů, vzpomínek a pocity

Není toho málo. A zvláštně ty subtilní formy sdělení, které jsou vyjádřeny nepřímo mohou zůstat skryty – komunikace pak probíhá bez reflexe a žije svým životem. A tak jí hrozí, že se prostě jen zopakuje určitý vzorec. Příkladem může být následující situace:

Supervidovaná dochází do dlouhodobé individuální supervize. Pracuje s nemotivovanými a velmi problematickými klienty, kteří od života již mnoho nečekají. V její vlastní osobní historii hraje velkou roli rezignace a postupné opuštění všemi, na které se spolehla. Zatěžující povaha její práce s klienty i její osobní pocity ji postupně vedou k tomu, že o své práci povídá supervizorce specifickým způsobem – velice popisně a bez emocí. Charakter konzultací je supervizorce nepříjemný, cítí se zahnaná do kouta. Bezmoc a zlost si však neuvědomuje, snaží se spíš dál a dál podporovat supervidovanou kolegyni. V rozhovoru je velmi aktivní – tím však dává spíš jen další signály o své bezmoci a úzkosti. Pak začne však rušit některé z konzultací a původní kontrakt se rozpadá. Supervidovaná tak dostává jasnou zprávu o tom, že její potřeby jsou nad možnosti a odolnost supervizorky. Začne o své práci mluvit povrchněji a referuje o dílčích úspěších. V poměrně krátké době se obě dohodnou na ukončení supervize s tím, že se vše podařilo zvládnout a supervize naplnila jejich očekávání. Naštěstí se po delší době do supervize vrátila a dodatečná reflexe této práci mohla ukázat jiný možný výklad o průběhu.

Ztráta naděje, kontaktu s druhými, bezmoc a vztek prolínaly životem kolegyně, jejích klientů i supervizí. Nemohla však o nich mluvit, nepatřily k tomu, o čem by dokázala přemýšlet – reflektovat to. Do supervize to pouze „donesla“. Supervizorka zčásti zopakovala to, co supervidovaná znala – neunesla tíhu obsažených pocitů. Supervidovaná si v první supervizi zvolila své vlastní staré řešení – vzala si svou zátěž zpět, ponechala si zdánlivou roli té, co se jí daří a vše zvládá a v supervizorce zanechala rozporuplnou nejistotu, zda šlo opravdu o úspěch.

O jaké nepřímé formy komunikace tedy může jít? Může jít o četnost zásahů supervizora do rozhovoru, množství otázek, délku mlčení. Zacházení supervizora s dohadováním schůzek – jak je plánuje (jak se tváří nad kalendářem apod.) a jejich rušením. Samozřejmě je důležité, jakých částí materiálu supervidovaného si supervizor všímá a které (třeba i opakovaně) opomíjí. Jak reaguje na otázky a návrhy. Každé takové i jiné chování má nějaký výklad a v dané souvislosti na něj zas supervidovaný reaguje. Podstatou interaktivní komunikace je to, že jí lze rozumět jen v daném kontextu – jako dialogu. Pokud jeden supervidovaným přináší dobře zformulovanou a utříděnou zakázku do supervize, může to znamenat v jeho případě velký krok kupředu – u jiného může jít o další projev nejistoty a strachu z toho o své práce mluvit volně a hravě. Rovněž delší odmlky supervizora mohou v danou chvíli vyjadřovat rozvahu a odhodlání ponechat druhému prostor – jindy to může být paralyzovaný pocit a výraz zoufalého hledání další věty.

Vnitřní supervize nám může pomoci zachytit ty jedinečné okamžiky takového skrytého dialogu se supervidovaným a využít je pro další práci – ať již na sobě či přímo v supervizi.

předchozí kapitola x následující kapitola

Naposledy změněno: sobota, 3. března 2012, 10.12