dobrá lit. hudba
Liturgická hudba - výraz živé a žité víry?
Čím je ve skutečnosti hudba? Odkud přichází a kam směřuje? (Laudatio Benedikt XVI.)
Prvním jejím zřídlem je zkušenost lásky.
Druhým pramenem hudby je zkušenost smutku, dotek smrti, bolesti a existenciálních propastí.
Třetím místem původu hudby je setkání s tím, co je božské.
Jaké cíle a jaká kritéria máme pro "dobrou" církevní hudbu?
„Pozemská liturgie nám poskytuje něco jako předchuť účasti na liturgii nebeské.“
„O čem nelze hovořit a zároveň se nesmí mlčet, o tom je nutno zpívat.“
Cíl liturgické hudby spočívá v oslavě Boha, posvěcení a vzdělání věřících.
Kritéria „dobré“ církevní hudby: uměleckost, všeobecnost, posvátnost – svatost
(Motu proprio Pia X.)
1) Svatost – posvátnost: „Hudba bude tím posvátnější, čím těsněji bude spjata s liturgickým děním.“ Proces zesvětštění: rozvolnění mezi posvátným slovem a jeho hudebním ztvárněním. Ne všechny projevy figurativního umění a hudby jsou s to náležitě vyjádřit Tajemství, jež církev uctívá v plnosti víry.
2) Uměleckost: Kritérium uměleckosti vyžaduje „dobrou formu“. Hudba nemůže být určena pro slavení posvátných obřadů, není-li „opravdovým uměním“. Musí úplně „srůst“ s texty, které prezentuje, být v souladu s liturgickou dobou a příležitostí.
3) Všeobecnost: požadavky přizpůsobení a inkulturace / žádný ústupek lehkomyslnosti a povrchnosti.
4) Participatio actuosa/participatio aktiva: Instrukce Musicam sacram z roku 1967 rozlišuje účast věřících na vnitřní a vnější - Věřící ať jsou vedeni k tomu, aby svou vnitřní účastí dosáhli toho, že pozvedají srdce k Bohu. Vnitřní účast se má prozrazovat gesty, držením těla, v aklamacích, ve společných odpovědích a zpěvem.
5) Liturgická hudba jako integrální součást liturgie (SSC 112)
Zpěv vlastní římské liturgii
Úvod do nového misálu č.41: „Přední postavení zaujímá gregoriánský chorál. Jiné druhy posvátné hudby, především polyfonie, se ani v nejmenším nevylučují za předpokladu, že odpovídají duchu liturgických úkonů a podporují aktivní účast všech věřících.“
Kdo je připraven vést hudební stránku liturgického slavení?
Kněz není profesionální hudebník ale je hlavním zodpovědnou osobou za liturgické úkony – má být tedy v liturgické hudbě v podstatě doma. Má hudebníkům pomáhat svou odbornou radou, především co se týče výběru textů.
Základní teologické vzdělání církevních hudebníků a zároveň hudební výchova teologů jsou důležité předpoklady pro živou a důstojnou církevní hudbu.