2. Analýza záznamu výuky - virtuální hospitace, termín odevzdání xx
1) Vyberte si z níže uvedené nabídky virtuálních hospitací jednu hodinu.
Nemusíte vybírat podle svého studovaného oboru - v úkolu se zaměříte na obecně didaktické aspekty hodiny a je možné, že výborná znalost obsahu Vám to bude trochu komplikovat .... ale záleží na Vás. Vyberte si hodinu podle svého zájmu, podle toho, zda je Vám vyučující sympatický (po shlédnutí úvodních minut) nebo jednoduše zvolte svůj obor, chcete-li.
2) Zopakujte si témata "efektivní výukové strategie", "behaviorální", "kognitivně-konstruktivistické" a "sociálně orientované" modely výuky. Ujasněte si, co je "induktivní" a "deduktivní" budování významu nového učiva, podívejte se též na "cíle výuky" a taxonomie učebních úloh. Můžete zvažovat i další aspekty výuky dle vlastního uvážení.
3) Prohlédněte si virtuální hospitaci a pokuste se ji stručně analyzovat z uvedených hledisek. Je na Vás (a z části i na charakteru hodiny), na které aspekty analýzy se zaměříte, rozsah textu by měl být pouze cca 250-350 slov!
4) V analýze nepracujte s pocitovým hodnocením (hodina je pěkná, líbí se mi...), ale soustřeďte se na odbornou argumentaci a příklady. Např.: vyučující často využívá vizualizaci obsahu společně s mluveným slovem, např. (NNN) .... žáci jsou vedeni k sebehodnocení a obratem získávají zpětnou vazbu (příklad) .... vyučující využívá efektivní techniku kladení otázek v modelu frontální interaktivní výuky, takže většina žáků je zapojena do diskuse(...) ..... vidím rozpor mezi proklamovaným cílem hodiny (XY) a jeho naplněním v hodině prostřednictvím činností žáků (ZZ), domnívám se, že cíl by měl být formulován jinak (jak).
5) Pokud usoudíte, že by si některé výukové situace zasloužily alternativní řešení, můžete je navrhnout, opět s odborným zdůvodněním.
6) Příprava na tuto práci je velmi efektivní opakování učiva a příprava na test. Opakuji však, že jde o práci malého rozsahu; je sice možné, že hospitaci budete potřebovat shlédnout dvakrát, ale vlastní vypracování by Vám mělo zabrat max. 3-4 hodiny. Zadání je obtížné, smyslem však není vypracovat jediné správné řešení, ale učit se strukturovaně uvažovat o plánování a realizaci klíčových aspektů výuky.
7) Až vložíte svou práci, otevřou se Vám k nahlédnutí řešení Vašich kolegů, můžete o nich navzájem diskutovat a třeba na základě diskuse komentovat (prosím nikoliv měnit) své řešení. Kdo vloží řešení jako první, neuvidí nic, ale může se podívat později ;-).
8) Nezapomeňte se prosím podepsat (obor, PS-KS). Profilové foto potěší.
Těším se na Vaše práce, hodně zdaru!
KD