Skip to main content
DL 1
  • Support
    User support GDPR
  • English ‎(en)‎
    Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Français ‎(fr)‎ Русский ‎(ru)‎
You are currently using guest access (Log in)

Obsahová analýza - OBA

  1. Home
  2. Courses
  3. Faculty of Arts
  4. Institute of Information Studies and Librarianship
  5. Information Studies and Librarianship (INSK)
  6. Obsahová analýza - OBA
  7. Téma 3 - Indexace
  8. Úkol 8 - Indexace článků

Úkol 8 - Indexace článků

Completion requirements

Termín pro vypracování tohoto úkolu je do 2. 12. 2024 17:00. Úkol vyžaduje provést následující úkony:

ukol6

Proveďte obsahovou analýzu zadaných článků a vyjádřete jejich obsah

a) prekoordinovaně výrazem/výrokem přirozeného jazyka (např. rentabilita pěstování jahod v Podkrkonoší)

b) postkoordinovaně / analyticky výrazy přirozeného jazyka - každé dílčí téma oddělte pomlčkou (např. jahody - pěstitelství - rentabilita - Podkrkonoší)

c) postkoordinovaně termíny národních věcných autorit NK ČR, https://autority.nkp.cz/vecne-autority/ (např. ph117955 jahodník, ph183358 pěstování rostlin, ph504384 ekonomická efektivnost, ge430121 Krkonošské podhůří (Česko))

d) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky DDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. postkoordinovaně 634.75 Strawberries, 338.16 Agriculture. Production efficiency, -437.1 Bohemia)

e) prekoordinované nebo postkoordinované třídníky MDT - zvolte si podle vlastních preferencí (např. prekoordinovaně 631.584:634.75:338.486.4 (234.572) nebo postkoordinovaně 634.75 Jahodník, 631.584 Intenzivní pěstování rostlin, 338.486.4 Obchodní politika. Finační analýzy. Produktivita. Rentabilita, (234.572) Krkonoše)

Snažte se o dosažení úplnosti indexování podle ČSN ISO 5963, tj. aplikujte fasety uvedené v bodu 6.1 normy:

  • Zabývá se dokument předmětem nějaké činnosti?
  • Obsahuje předmět nějaký činný pojem (např. činnost, operace, proces)?
  • Je předmět činnosti identifikován?
  • Zabývá se dokument nositelem činnosti?
  • Odkazuje se na zvláštní prostředky k provádění činnosti (např. zvláštní nástroje, techniky nebo metody)?
  • Byly tyto faktory hodnoceny v kontextu konkrétního umístění nebo prostředí?
  • Jsou stanoveny nějaké závislé nebo nezávislé proměnné?
  • Bylo o tématu pojednáno z nějakého speciálního hlediska, které se obvykle nespojuje s oborem výzkumu (např. sociologický výzkum náboženství)?

Kromě úplnosti dbejte i na splnění požadavku přesnosti indexace (viz odstavce 6.3 a 6.4 normy ČSN ISO 5963).

Doporučený postup tvorby třídníků Deweyho desetinného třídění (DDT):

1. Najděte si termín a jeho třídník v relativním indexu (svazek 4)

2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání ve svazku 1, 2 nebo 3

Použijte 20. vydání Deweyho desetinného třídění:
DEWEY, Melvil, devised. Dewey decimal classification and relative index. Ed. By John Philipp COMAROMI, Julianne BEALL, Winton E. MATTHEWS, Jr., Gregory R. NEW. Ed. 20. Albany (N.Y.): Forest Press, 1989. 4 sv. ISBN 0-910608-37-7 (soubor). ISBN 978-0-910608-37-4 (soubor).
Digitalizovaná verze je dostupná z:

http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla02dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla03dewe,
http://archive.org/details/deweydecimalcla04dewe

Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v DDT najdete v 1. svazku 20. vydání:
Number building, s. xl-xliv. Dostupné z: http://archive.org/details/deweydecimalcla01dewe.

Doporučený postup tvorby třídníků Mezinárodního desetinného třídění (MDT):

1. Najděte si termín a jeho třídník pomocí textového vyhledávání

2. Podívejte se na nalezenou třídu a její kontext do hierarchického uspořádání

Instrukce k vyjádření syntagmatických vztahů v MDT najdete zde:
MDT: praktický průvodce [online]. Dostupné z: http://cz.udc-hub.com/cs/intro.php.

České MDT online je dostupné z: http://cz.udc-hub.com/
uživatelské jméno: ruk
heslo: uNIVERZITNImdt1

Jestliže v tabulkách nenajdete třídník DDT nebo MDT odpovídající vámi určenému pojmu, zkuste ho vyjádřit

a) kombinací existujících tříd (tj. syntagmaticky)

b) začleněním do obecnější třídy (tj. paradigmaticky)

Tipy:

Seznamte se s pokyny vydavatelství Emerald pro tvorbu autorských klíčových slov (dostupné z: https://emeraldgrouppublishing.com/how-to/authoring-editing-reviewing/make-your-research-easy-find-seo#keywords).

Vyzkoušejte, zda a jak vám s řešením této úlohy dokáže pomoci ChatGPT, Copilot nebo Gemini.

Log in to continue

Only logged in users can post to this forum.

Blocks

Blocks

Contact site support
You are currently using guest access (Log in)
OBA
  • Support
    • User support
    • GDPR
  • English ‎(en)‎
    • Čeština ‎(cs)‎
    • Deutsch ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Русский ‎(ru)‎
Get the mobile app