Lexikologie (ÚBS)
Section outline
-
-
-
-
Výuka 16. 10. 2024 se NEKONÁ PREZENČNĚ, ale formou SAMOSTUDIA!!!
Viz informace zde Téma 3 - přednáška + seminář 16. 10. 2024
-
-
Lexikologie a lingvistika, slovo a jazykový znak, jazyk a myšlení
-
Rámcový časový harmonogram přednášek a seminářů na celý semestr: témata, základní pojmy, odborná literatura
-
Nauka o slovní zásobě, s. 7-8.
Lexikon a sémantika, s. 11-14.
-
Komunikace a slovo
Přečtete si krátký text v souboru Piktogram a odpovězte písemně (do fóra Komentáře, otázky: PIKTOGRAM) na otázku:
Setkali jste se někdy s piktogramem, kterému jste nerozuměli? Kde to bylo a jak piktogram vypadal?
-
-
Zachycení slovní zásoby ve slovnících – úvod do lexikografie
Odborná literatura k 2. přednášce:Příruční mluvnice češtiny, s.104–108.
-
1. Přečtěte si motto k 1. a 2. přednášce a zapište:
1.1 hlavní myšlenku
1.2 vlastní interpretaci obsahu (výklad smyslu)
1.3 souvislost mezi nimi (pokuste se najít)
Motto 1. přednášky:
„Vědomí nás všech myslí týmiž slovy; je to, jako by to bylo jedno vědomí ve všech těch paličatých hlavách. Řekneme-li třeba „sněženka“ nebo „dobrý den“, nikdo jiný nám nerozumí, ale my si rozumíme, jako bychom na sebe spiklenecky mrkli. A kdyby to bylo sebe nepatrnější a bezcennější slovo, dejme tomu „pápěrka“ nebo „padavče“, považte, že to je kousek vědomí miliónů lidí, a tedy něco tak ohromného, že se to vylíčit nedá. Řeč je duše a vědomí národa…" (Karel Čapek)
Motto 2. přednášky:
„Slovník národního jazyka náleží mezi první potřebnosti vzdělaného člověka.“
(J. Jungmann: Slovník česko-německý, 1834–1839)
2. Najděte česká slova, která vyjadřují různou intenzitu
2.1 spánku
2.2 pláče
2.3 smíchu.
2.4 Seřaďte tato slova od nejméně intenzivních k nejintenzivnějším.
3. Zjistěte, jaké existují encyklopedické (naučné) slovníky pro váš mateřský jazyk. Který je nejstarší? Srovnejte s Ottovým slovníkem naučným (viz 2. přednáška).
Vypracovaný písemný úkol (3 cvičení) vložte do fóra Písemný úkol v semináři 16. 10. -
Připravte si prosím prezentaci vybraného slovníku na seminář podle časového harmonogramu v přiloženém souboru.
-
Slovo/lexém a jeho vymezení
VÝUKA SE NEKONÁ PREZENČNĚ, PROBĚHNE FORMOU SAMOSTUDIA!
1. Prostudujte si tyto dva odborné texty:
1. 1 Čeština – řeč a jazyk, s. 75–76.
1. 2 Příruční mluvnice češtiny, s. 65–67 (odst. 73, 74).
2. Srovnejte pojetí / vymezení a znaky slova v obou textech. Zapište, v čem se shodují a v čem se liší (které znaky slova uvádějí stejné a které odlišné). Srovnání zapište do fóra Vymezení slova.
-
Sem vložte 3 cvičení ze semináře 9. 10.
-