Talis 2018

Talis 2018

autor Dominika Najmonová -
Počet odpovědí: 2

Překvapující je pro mě zjištění, že rok před šetřením TALIS v roce 2018 byla účast na některé z aktivit profesního rozvoje v České republice 97 % a to jak u začínajících učitelů, tak zkušenějších. Rozdíly nebyly ani v tom, zda se jednalo o učitele z měst či vesnic, u mužů či žen. Vysokou účast jsem čekala, ale tak vysoký podíl účasti.

Zpráva také uvádí, že vzrostl podíl učitelů, kteří se nemohou účastnit aktivit profesního rozvoje z důvodu kolize s pracovním rozvrhem. Osobně mohu říci, že by mě také více vyhovovalo, kdyby některé semináře byly víkendové. Našla jsem několik zajímavých, ale odehrávají se v dopoledních hodinách, a ne vždy je možné učitele z výuky uvolnit.

V dokumentu je uvedeno, že v šetření PISA 2015 bylo zjišťováno, zda se učitelé věnují vybraným aktivitám, při kterých učitelé spolupracují a mají možnost se od sebe vzájemně učit. V České republice byl zaznamenán nejnižší podíl učitelů, kteří uvedli, že se jim nikdy nevěnovali. Což považuji za nešťastné. Sama mám zkušenost, kdy jsme ve stejném ročníku spolupracovala s kolegyněmi, čerpala od nich inspiraci. Pokud se mi ve výuce něco povedlo, podělila jsem se také o své zkušenosti. Takto jsme se sešly každý týden a vše probraly. Myslím, že je to velice obohacující pro výuku.

V odpovědi na Dominika Najmonová

Re: Talis 2018

autor Dagmar Štěpánová -
Ano, souhlasím s tím, že kolize s pracovním rozvrhem je nepřekonatelná překážka, obzvlášť v této době, kdy je z pedagogického sboru stále někdo v karanténě/nemocný/na očkování apod. Jet v době vyučování na seminář bych si nyní vůbec netroufala navrhnout. Na druhou stranu dají se najít i víkendové, případně využití letních prázdninových škol. I to má však své úskalí (v podstatě zmíněná v další položce výzkumu), kdy takové aktivity odnáší rodinný život či kdy by člověk zkrátka měl odpočívat.
V odpovědi na Dominika Najmonová

Re: Talis 2018

autor Ingrid Svobodová -
Ano, spolupráce učitelů je dle mého názoru velmi důležitá. Překvapilo mě, že v Česku je tak málo učitelů, kteří si rádi nechají tzv. nahlédnout pod pokličku. Řekla bych, že i tady to souvisí s určitým podhodnocováním a malým sebevědomím některých učitelů, jinak si to nedovedu rozumně vysvětlit.