Po prečítaní kapitoly som si vybrala tému 3. Proměny výuky a výzvy, 3.1 Náplň hodiny
V grafe 3.14 Podíl učitelú, kteří přisuzují následujúcím výdajovým prioritám vysokou dúležitost, ma prekvapilo grafické znázornenie – Podpora žákú se speiálními potřebami – 19% Česká republika , 41% EU a ďalej Podpora žákú ze znevýhodněného nebo přistěhovaleckého prostředí – 10% Česká republika, 29% EU. Podľa uvedeného grafu vnímám situáciu v školstve EU ,napríklad v krajine Rakusko viac financovanú zo strany štátu. Platy učiteľov sú neporovnateľne vyššie ako v Českej republike alebo na Slovensku. Z toho vyplývajú aj pririority učiteľov. Nízke percento podpory žiakov so špeciálnymi potrebami súvisí s nedostatkom špecializovaných pedagogov, resp. mladý pedagog kvôli platu ide pracovať do inej sféry. Zarážajúce je, že ani učitelia v ČR veľmi tejto priorite neprikladajú veľmi dôraz narozdiel od učiteľov v EU. Ďalej je dôležitý údaj, ktorý ukazuje , že tak vysoké percento učiteľov v Českej republike, ktorí žiadajú navýšenie platov. Je to na zamyslenie.
Ďalším pre mna zaujímavým údajom a ukazovateľom je, že zo štátov EU je Česká republika krajinou s najmenším podieľom učiteľov, ktorí vnímajú prioritu podpory žiakov zo znevýhodneného alebo pristehovaleckého prostredia za dôležitú. Je to iba 10% podobne ako Slovenská republika 14%. Keďže som dlhší čas pracovala v Rakúsku a momentálne aj mimo EU, vidím veľký rozdiel v zložení žiakov v škole. V Českej republike učitelia zrejme nie sú zvyknutí na multikultúrne zloženie ešte, ktoré je už dávno v Rakusku alebo iných západných krajinách uplne bežné. Možno sa budú pomaly pedagogovia pripraviť aj na takúto situáciu pri dnešnej migracii obyvateľstva.