Národní zpráva TALIS 2018

Národní zpráva TALIS 2018

par Daniela Vančurová,
Nombre de réponses : 2

Pro přečtení kapitoly jsem si vybrala téma 3. Proměny výuky a výzvy, 3.1 Náplň hodiny

V grafu 3.1 mne zaujaly body - "Když začne hodina, řeknu žákům aby se rychle utišili - 65% EU - 32% ČR." Tohle dle mého svědčí o tom, že v českých školách (třídách) jsou minimálně nastavená pravidla, tak aby žáci věděli kdy mají být potichu a nerušit výuku. Svědčí to o tom, že si učitelé nedokáží sjednat pořádek a neustále se během výuky zabývají napomínáním a utišováním třídy. Oproti tomu dotazovaní v EU 65% si dokáží sjednat pořádek a klid ve třídě. Napadá mě, že je to možná tím, že učitele v EU mají lákavější a zajímavější výklad výuky než učitele v ČR. Dle mého, pokud je výklad zajímavý a lákavý není potřeba rušit. 

Další věc, která mě na tomto grafu zarazila je "Zadávání žákům projekty, kterým se musí věnovat nejméně týden." - Podíl 28% EU 9%ČR. Rozumím tomu výsledku tak, že na českých školách není moc času na vytváření projektů, protože by to sebralo vyučovací hodiny a dny a byli by všichni ve skluzu. Na druhou stranu si říkám, že je to celkem škoda, protože v rámci projektů pracují v různých skupinách a naučí se pracovat a řešit úkoly společnými silami. Do budoucna, to pro naše české žáky není dobré řešení, aby jim byli projekty odpírány. Nebudou pak umět v dospělém životě sami jednat a pracovat. Když se podívám na výsledek šetření v EU u tohoto bodu, říká mi to jediné - žáci jsou lépe připravení na práci v kolektivech a jsou připravení na různá řešení problémů, které na ně pracovní životě čekají. Další věc je ta, že pokud se u nějakého předmětu vyhlásí projekt, kdy se na něm bude pracovat delší čas, žací si více osvojí nové poznatky, dovednosti a kompetence s předmětem spojené.

Daniela Vančurová - B-UPVOV

En réponse à Daniela Vančurová

Re: Národní zpráva TALIS 2018

par Blanka Bilovská,
Zaujímavý postreh na tému "Zadávání zákúm projekty, kterým se musí věnovat nejméne týden". Tiež som toho názoru, že na úkor časového sklzu na hodinách, žiaci prichádzajú o možnosť vypracovávať projekty, kde by sa naučili či už kolektívnej spolupráci alebo samostatnosti. Rozloženie učiva by sa mohlo upraviť tak, aby projekty dostali svoj priestor.
En réponse à Daniela Vančurová

Re: Národní zpráva TALIS 2018

par Dominika Najmonová,
Souhlasím s Vámi, že by ve výuce měly být dlouhodobější projekty na kterých by žáci spolupracovali. Nejenom že se naučí spolupracovat, což jsou skvělé vstupní dovednosti do budoucího zaměstnání (komunikace, rozdělení práce - určení rolí ve skupině), ale také si myslím, že skupinová práce stmeluje kolektiv ve třídě. Projekty můžeme také využít jako skvělý prostředek k mezipředmětovým vztahům, propojení menších celků učiva v jeden celek apod.