Pro přečtení kapitoly jsem si vybrala téma 3. Proměny výuky a výzvy, 3.1 Náplň hodiny
V grafu 3.1 mne zaujaly body - "Když začne hodina, řeknu žákům aby se rychle utišili - 65% EU - 32% ČR." Tohle dle mého svědčí o tom, že v českých školách (třídách) jsou minimálně nastavená pravidla, tak aby žáci věděli kdy mají být potichu a nerušit výuku. Svědčí to o tom, že si učitelé nedokáží sjednat pořádek a neustále se během výuky zabývají napomínáním a utišováním třídy. Oproti tomu dotazovaní v EU 65% si dokáží sjednat pořádek a klid ve třídě. Napadá mě, že je to možná tím, že učitele v EU mají lákavější a zajímavější výklad výuky než učitele v ČR. Dle mého, pokud je výklad zajímavý a lákavý není potřeba rušit.
Další věc, která mě na tomto grafu zarazila je "Zadávání žákům projekty, kterým se musí věnovat nejméně týden." - Podíl 28% EU 9%ČR. Rozumím tomu výsledku tak, že na českých školách není moc času na vytváření projektů, protože by to sebralo vyučovací hodiny a dny a byli by všichni ve skluzu. Na druhou stranu si říkám, že je to celkem škoda, protože v rámci projektů pracují v různých skupinách a naučí se pracovat a řešit úkoly společnými silami. Do budoucna, to pro naše české žáky není dobré řešení, aby jim byli projekty odpírány. Nebudou pak umět v dospělém životě sami jednat a pracovat. Když se podívám na výsledek šetření v EU u tohoto bodu, říká mi to jediné - žáci jsou lépe připravení na práci v kolektivech a jsou připravení na různá řešení problémů, které na ně pracovní životě čekají. Další věc je ta, že pokud se u nějakého předmětu vyhlásí projekt, kdy se na něm bude pracovat delší čas, žací si více osvojí nové poznatky, dovednosti a kompetence s předmětem spojené.
Daniela Vančurová - B-UPVOV