písemná příprava na činnost v MŠ

písemná příprava na činnost v MŠ

autor Adéla Chalupová -
Počet odpovědí: 0

1. Písemná příprava k činnosti v mateřské škole

Věkově homogenní (5-6 let)

Cíl: rozvoj hrubé motoriky, nácvik přeskoků přes švihadlo

Dílčí úkoly: uvědomění si vlastního těla

Pomůcky: houbičky na mytí nádobí, švihadla

Didaktický styl: řízený

Činnost:

Úvodní, rušná část – „Mrazík“. Kdo představuje roli mrazíka má v ruce modrou houbičku. Koho se dotkne, zůstává stát na místě, vysvobodit ho může sluníčko. Kdo představuje sluníčko, má v ruce žlutou houbičku. Mrazík i sluníčko se v průběhu hry párkrát vymění. Proto jsou houbičkou „označeni“, aby nedošlo k mýlce.

Průpravná část

První (skrytý) cvik bylo otáčení trupu, kdy děti zkoušely, „zda mají kolem sebe dostatek místa“.

-       Děti drží houbičku v obou rukou. Výpon na špičkách, houbička směřuje vzhůru – dřep, houbičku pokládáme na zem

-       Houbičku děti drží v jedné ruce, houbičku předáváme z ruky do ruky okolo těla – před břichem a za zády, okolo hlavy, okolo nohou, pod jednou nohou

-       Sed na patách, úklony do stran s oporou jedné ruky o zem houbička v klíně, doprovozeno básničkou

-       Vzpor klečmo, ruce zůstávají na zemi, sedáme si na paty, opakujeme, houbičku máme na zádech, snažíme se, aby nespadla

-       Sed na patách, houbička na hlavě, stoupáme si a zase sedáme

-       Stoj. Houbička leží na zemi, na houbičku šlapeme střídavě jednou a druhou nohou, patou nebo špičkou (podle pokynů učitele)

-       Oběma nohama současně skočit na/před/vedle houbičky

-       Houbičky jsou ve čtyřech barvách. Učitel dává každé skupině jiné pokyny. Například: „Zelené houbičky si lehnou na záda.“ Děti se soustředí na pokyny pouze své skupiny.

Hlavní část

-        Na zemi leží švihadla, vzdálená od sebe cca 25 cm, tvoří dráhu – děti dráhu probíhají, mezi dvě švihadla mohou šlápnout vždy jednou

  • Děti dráhu proskakují snožmo, přímo
  • Děti dráhu proskakují snožmo, bokem (obě strany)

-        Každé z dětí si vezme jedno ze švihadel – přeskakuje švihadlo vpřed a vzad snožmo

-        Děti mají švihadlo za patami, nacvičujeme oblouk švihadla přes hlavu, v před i vzad

-        Děti mají švihadlo za patami, nacvičujeme oblouk švihadla přes hlavu, pouze vpřed, potom švihadlo překračují a opět následuje oblouk přes hlavu

-        Děti švihadlo drží klasickým způsobem, mají jej před špičkami, jen přeskakují vpřed, vzad dělají krok

-        Děti švihadlo drží klasickým způsobem, mají jej před patami, jen přeskakují vzad, vpřed dělají krok

-        Spojujeme oba cviky – oblouk přes hlavu, když je švihadlo před špičkami, snožmo přeskakujeme, opakujeme oblouk. Postupně se snažíme o co nejplynulejší pohyb.

Závěrečná relaxace

-       Na zemi leží o jednu houbičku méně než je dětí. Na povel učitele si musí každý vyměnit místo s kamarádem. Na koho houbička nezbude, stává se „učitelem“ a udává povel, na který si děti musí vyměnit místa

-       Děti leží na zemi na zádech, každý si položí jednu houbičku na břicho. Děti se snaží dýchat do břicha tak, aby se houbička lehce nadzvedávala a opět klesala.

2. Písemná příprava k činnosti v mateřské škole

Věkově homogenní (5-6 let)

Cíl: rozvoj hrubé motoriky, práce s míčem

Dílčí úkoly: uvědomění si vlastního těla

Didaktický směr: úkolový

Úvodní, rušná část – zvířátková honička. Pravidla jako klasická honička, děti se pohybují různými způsoby podle pokynů učitele podloženými obrázky zvířat

Průpravná část

-        Vzpor klečmo, zvedáme pravou paži, ohnutou v lokti. Lehké unožení levé dolní končetiny do strany. Opakujeme i na druhou stranu. Pejsek, co se drbe za uchem

-        Leh na břiše, paže na čele, zvedáme hlavu a horní část trupu směrem vzhůru. Představujeme housenku.

-        Stoj na pravé noze, levá noha ohnutá v koleni, špička levé nohy směřuje k pravému koleni. Paže rozpažené. Snažíme se udržet rovnováhu. Představujeme čápa.

-        Vzpor klečmo, prohýbáme záda, střídavě tvoříme hrb a vracíme původní polohu. Kočička.

-        Paže pokrčené v loktech, ruce se dotýkají ramen, stoj spatný, mírné poskoky. Vrabčák.

-        Výskoky s dopadem do hlubokého dřepu. Žába.

Hlavní část

-        Každé z dětí má svůj míč. Děti mají volnost, mohou si míč osahat, vyzkoušet jeho vlastnosti v prostoru. Učitel může navádět. „Můžete zkusit co se stane, když míč pustíte a co se stane, když míč o zem hodíte“...

-        Učitel připraví různá stanoviště, kam mohou děti podle libosti přijít

  • Hod na koš, cíl
  • Hod o stěnu – míč se o zeď odrazí a děti se ho snaží chytit
  • Slalom – děti se snaží projít slalom a při tom do míče kopat
  • Driblování – kdo zvládne, zkouší klasicky, nebo jen hodí míč o zem a opět chytá do rukou
  • Kutálení na cíl – na zemi jsou postavené 4 kuželky, děti míč posílají po zemi a snaží se kuželky srazit

Závěrečná část

-        Děti stojí v zástupu za sebou (případně ve více zástupech, podle počtu dětí), každému zástupu připadá jeden míč. Děti spolupracují a posílají si míč podle pokynů učitele, nebo podle vlastních návrhů. (nad hlavami, po pravé straně...)

-        Děti leží na zemi na zádech – soustředíme se na nádechy „do břicha“

3. Písemná příprava k činnosti v mateřské škole

Věkově homogenní (4-5 let)

Cíl: rozvoj hrubé motoriky

Dílčí úkoly: uvědomění si vlastního těla, celková obratnost

Didaktický styl: se sebehodnocením, za každé provedené cvičení si mohou děti samy dát na kartu razítko. Na závěr s dětmi zhodnotíme, zda si daly razítka opravdu jen za stanoviště kde cvičily, proč někde cvičit nechtěly...

Pomůcky: žádné

Úvodní rušná část

-        Honička ve dvojicích, jedno z dětí je „baba“. Z chycené dvojice je jeden odpojuje a stává se „babou“. Jeho místo nahrazuje ten, kdo je chytil.

Průpravná část

Hlavní část – děti mají připravenou kartu s tabulkou s piktogramy, které značí různá cvičení. Za každé cvičení, které děti splní, si mohou dát na kartu razítko. Cvičení provádíme venku.

-        Honička ve dvojicích (viz rušná část)

-        Přejít přes lano

-        Přelézt prolézačku

-        Skákat panáka

-        Proběhnout slalom

-        Skok roznožkou přes dřevěný špalek

Závěrečná část

-        Společné hodnocení cvičení. Diskuse proč se někdo nezapojil, nebo splnil jen některá stanoviště. Zda děti splnili cvičení poctivě, nebo si jen daly razítka a necvičily.

 

4. Písemná příprava k činnosti v mateřské škole

Věkově homogenní (4-5 let)

Cíl: rozvoj hrubé motoriky

Dílčí úkoly: uvědomění si vlastního těla, celková obratnost, kooperace v celé skupině

Didaktický styl: se samostatným objevováním

Pomůcky: obruče, různé předměty jako kontrolní body

Úvodní rušná část

-        Děti se pohybují volně po místnosti, učitel hraje na klavír. Na sjednaný pokyn (změna hudby, kterou učitel hraje) mají děti za úkol si sednout do dřepu do jedné z obručí. Obruče jsou rozložené po místnosti tak, aby se mezi nimi mohly děti volně pohybovat a na každé z dětí vycházela jedna obruč. Učitel může pohyby dětem určovat a v průběhu měnit.

Průpravná část

Po úvodní hře každé z dětí zůstává ve svém kruhu. S tím bude i nadále pracovat.

-        Vytahujeme se do výponu na špičkách, obruč v obou rukou, snažíme se dotknout stropu

-        Obruč leží na zemi, děti sedíme v tureckém sedu, ruce se volně dotýkají kolen. Lehce pohybujeme hlavou

-        Obruč leží na zemi. Sedíme ve dřepu s ruce se dotýkají země před tělem. Ruce přesouváme před obruč. Potom přesouváme nohy za obruč. Dostáváme se do vzporu ležmo. Dáváme pozor, aby děti neměly břicho moc nízko. Krátce potom, co jsme daly nohy z kruhu ven, vracíme ruce zpátky a poté i nohy a jsme opět ve dřepu. Několikrát opakujeme

-        Stoj rozkročný, obruč v obou rukou. Úklony na obě strany, předklon. Pohyb směřujeme vždy za obručí.

-        Obruč leží na zemi, děti se postaví do středu obruče. Skáčeme snožmo před, za, do, vedle obruče.

-        Stoj. Houpeme obručí na zápěstí. Zkoušíme na obou stranách. Pokud máme dostatek prostoru, mohou děti zkusit obručí na zápěstí točit.

-        Stejně jako jsme houpali obručí na zápěstí, zkusíme to i na noze. Bude to lepší ve stoje? V sedě? Nebo snad v leže?

Hlavní část

Počet obručí je možné v tuto chvíli upravit. Už „nepatří“ každému jedna, ale je to materiál, se kterým pracuje celá skupina společně. Učitelka by měla mít vyzkoušené, kolik obručí je vhodné dětem k aktivitě nabídnout. Pokud bude obručí moc, bude pro děti aktivita moc lehká. Pokud bude obručí málo, tak bude aktivita nesplnitelná.

-        Děti mají za úkol vymyslet, jak se dostat z bodu A do bodu B, přes určité „kontrolní body“. (jděte tak, abyste mohli pohladit plyšáka, co sedí na okně...), nebo splnit po cestě nějaké úkoly (plazte se chvíli jako had) Motivováno tématem, které je zrovna aktuální daný týden. Děti se nesmí dotknout země. Mohou přelézt po žebřinách, po lavičce... jedinou výjimkou je prostor v obručích. V těch stát mohou. Obruče jsou také jedinou věcí, kterou mohou děti pohnout. Vždy mají děti dostatek času na vytvoření trasy. Potom zkusí všichni najednou trasou projít. Důležité je, aby trasu zvládly projít všechny děti. Nesmí být postavena tak, že ji zvládnou jen pohybově nejšikovnější jedinci.

Závěrečná část

-        Zakončujeme hrou, kdy děti stojí v kruhu, drží se za ruce a prolézají obručí. Obruč tedy putuje mezi dětmi, ty nesmí rozpojit ruce. V případě větší skupiny bych volila dvě, nebo více menších kruhů. Pokud děti aktivita zaujme, můžeme na závěr udělat závod, které ze skupinek projde obruč jako první přes všechny děti.  

 

 

5. Písemná příprava k činnosti v mateřské škole

Věkově homogenní (4-5 let)

Cíl: rozvoj hrubé motoriky

Dílčí úkoly: uvědomění si vlastního těla, celková obratnost

Didaktický styl: s nabídkou

Pomůcky: obrázkové karty se zvířaty, tamburína, žíněnka, kladina, lavička, obruče

Úvodní rušná část

-        Děti se pohybují volně po prostoru. Učitelka hraje na bubínek/ tamburínu, děti se pohybují v tempu, které udává učitelka hrou na nástroj. Když přestane hrát, ukáže kartu s obrázkem zvířete a děti se pohybují prostorem jako dané zvíře v tempu jaké učitelka udává.

Průpravná část

-        Na konci hry projdeme všechny karty ještě jednou a děti ukazují, jak jednotlivá zvířata předváděla. Pokud někdo předváděl zvíře jinak než ostatní, zkusíme si to všichni. Řekneme si která zvířata mají podle nás pohyb nejtěžší. Zda je lehčí se jednotlivými styly pohybovat pomalu, nebo rychle.

-        Jako jednotlivá zvířata zkoušíme přejít přes imaginární překážku. Zkoušíme, zda jednotlivá zvířata mohou skákat, plazit se, jak asi spí, jak se po spánku protahují...

Hlavní část

-        Přelézt po žebřinách z jedné strany na druhou (máme na zdi dvoje, přelézt z jedněch na druhé) v takové výšce, kde je dětem příjemně

-        Na žíněnce s dopomocí učitele děti dělají kotrmelec, nebo kolíbku

-        Na zemi je rozloženo několik obručí za sebou, děti je mají proskákat je snožmo, nebo po jedné noze

-        Chůze po lavičce, nebo po kladině

Závěrečná část

Děti leží na zádech na zemi, paže podél těla. Učitelka se ptá na otázky, které se týkají dnešního cvičení. Děti jsou potichu a odpovídají jen gesty.

-        Otázky například Mezi zvířaty na začátku se objevil had. Pokud ano, položte si ruku na čelo. Pokud ne, zůstaňte tak jak ležíte. Potom ty, co odpovídaly ano, si lehnou opět na záda s pažemi podél těla.

-        Při cvičení jste měly na lavičce skákat na jedné noze. Kdo si myslí že ano, zvedne jednu nohu.